dissabte, 30 de maig del 2020

DEL NOSTRE FONS DOCUMENTAL (11): EL TÒTEM


Dibuix d'en Josep Blanc reproduït de la Revista 
"Barcelona Escultista", II Època, nº 2, Abril 1966.






ELS TÒTEMS A L’ESCOLTISME

El tòtem [1].- Segons el Diccionari de la Llengua Catalana, tòtem és el nom d’un animal o planta (rarament un objecte o fenomen natural) amb el qual s’anomena -en una mena de cerimònia iniciàtica- una persona, grup humà o clan vinculant aquesta persona i l’ espècie triada amb una mateixa relació de parentiu o de concordança mítica. La Vikipèdia, per un altre costat,  defineix el tòtem com un objecte, ésser o animal sobrenatural, que en les mitologies d'algunes cultures es pren com a emblema de la tribu o de l'individu; aquest pot incloure una diversitat d'atributs i significats. El totemisme, s'entén també com una relació simbòlica entre la natura i el grup o l'ésser humà.

Moltes cultures “primitives”, principalment les que viuen i depenen dels entorns naturals que les envolten, recullen d’aquesta mateixa naturalesa (animals, plantes, elements geografics -cims, balmes o coves-, fenòmens naturals...) un seguit de patrons, normes, usos i costums d’algun d’aquest elements -el tòtem- considerat el seu referent i model mític, sovint divinitzat.

El tòtem és, doncs, la personificació de les virtuts i característiques de l’animal trasllades a un mateix, és a dir, la força, astúcia, intuïció, agilitat, valor o qualsevol de les qualitats de l’animal son adoptades per la persona totemitzada com a model i símbol.


Baden-Powell també tenia el seu tòtem.- “Impeesa” és el sobrenom que el zulús de Sud-àfrica donaren a Baden Powell, aleshores un dels caps de l’Exercit Colonial Angles en guerra amb ells. 

Significa “el llop que mai no dorm" i al·ludeix a la gran capacitat d’aguaitar que aquest tenia.

“Impeesa” va ser, doncs, el primer tòtem de l’escoltisme, però l’origen del totemisme, una llarga tradició entre els scouts, és una mica més incert.

Observeu que la salutació que es fan el cap zulú i en BP és amb la mà esquerra (a la dreta hi
 porten les armes). D'aquí vindrà la peculiar forma de saludar-se entre els scouts.

Inicis i evolució del totemisme a l’escoltisme.- Possiblement les primeres influències totèmiques a l’escoltisme provinguin del juliol de 1906. En aquelles dates, BP estava treballant en la formació d'una nova organització de joventut, els Boy scouts, -amb una ètica basada en l’honor i una relació, poc habitual a l'època, més directa amb la natura- quan va caure a les seves mans un llibre titulat “The Birch-bark Roll of the Woodcraft Indians” d’un britànic, Ernest Thompson Seton, que vivia als Estats Units [2].

El llibre, que reflectia els coneixements de Thompson Seton sobre els boscos i la filosofia indígena nord-americana, va entusiasmar BP i tot seguit va intentar contactar amb l’autor. Aquest havia creat, el 1902, a Amèrica del Nord una organització juvenil de “Woodcraft Indians” o “Xarxa Indians Boys” inspirada en l’ètica, habilitats i costums dels indis.

Baden Powell, “Impeesa” (“el llop que mai no dorm”), va escriure a  Thompson Seton, també conegut com “llop negre”: “Pot ser que li interessi saber que he estat redactant un projecte, juntament amb un manual, per educar als nens com exploradors, que curiosament s’assembla molt al seu”.

Thompson Seton va quedar molt interessat amb la carta de BP i, finalment, es van poder conèixer el 30 d’octubre del 1906. Baden-Powell va demanar permís a Thompson Seton per tal que li deixés utilitzar algunes de les seves idees en el nou moviment. El gran cap dels “Woodcraft Indians” va autoritzar complagut que BP fes servir algunes de les seves practiques, d’estima i vida en la natura, com a referents dels nous “scouts”. Més tard, del 1910 al 1915, Ernest Thompson Seton exerciria el càrrec de Cap Scout dels  “Boy Scouts of America” (BSA), escrivint el primer manual scout dels Estat Units.


L’obra de E. Thompson Seton i els seus “indis” influiria també, anys més tard, en el jove Edward Urner Goodman [3], que aprofundiria en la idea de les tribus índies, creant l’any 1915 la “Order of the Arrow” (“Ordre de la Fletxa”) on es combinen idees de “L’últim dels mohicans”, els “Woodcraft Indians” i les tradicions dels indis delaware o lenapes.

És així que, al llarg de tots els EUA, van anar sorgint nuclis de l'Ordre de la Fletxa (OA) davant la mirada de desconfiança d’altres scouts que veien en l’obra de E. Urner Goodman una mena de “confraria secreta” contrària a les idees de BP.

El propi Urner Goodman es va encarregar de desmentir aquestes versions i, l’any 1948, l’Ordre de la Fletxa va quedar formalment admesa -tot i que ho va ser amb una majoria força ajustada de vots- en l’organigrama dels “Boy Scouts of America” (BSA).

Les tradicions de la OA eren bàsicament nord-americanes i la seva implantació en altres llocs era gairebé impossible. Baden-Powell mateix s'havia adonat que els “Woodcraft Indians” de Thompson Seton no prosperarien a Anglaterra. De totes maneres, en alguns països anaren sorgint “tribus” similars a les d'aquests moviments nord-americans amb diferents tradicions. En el propi Regne Unit es crearen “tribus” com les de Thompson Seton adaptades a la mentalitat anglesa, de la mà de John Hargrave (“Guineu Blanc”), un vell scout que va fundar la “Kibbo Kift Foundation”.

Expliquem tot això per tal de mostrar que, al llarg de la història de l’escoltisme, les “arts i costums dels pellroges” -el llibre “Arte y Costumbres de los Pieles Rojas” d’en Julian Harris Salomón, estava en gairebé totes les biblioteques dels grups scouts i en moltes de les nostres-, l’”indianisme” i el “rebatejar-nos” el nom amb un “tòtem”, hi ha tingut un cert predicament, atracció i tradició. 

El costum i els rituals de totemisme que nosaltres vàrem conèixer i practicar, en certa manera i amb les distancies que calguin, bevien -en bona part- d’aquelles fonts. Vegem-ho.

En "Chus", el més gran apassionat de les cultures índies que tenim al Clan.
Foto feta al refugi que Els Vells Óssos tenien al Montseny (Arxiu Jesús Gasulla) 

El “Consell del Clar de Lluna”.- Aquest era -i pensem deu continuar sent- el nom del “Consell”, o alta reunió, formada per tots els membres de l’agrupament que ja tenen tòtem.

Estava, en el nostre temps, presidit pel “Gran Sachem” [4], el membre totemitzat de més edat, que conduïa l’acte, les qüestions o preguntes a plantejar a l’aspirant, les proves a que aquest era sotmès i imposava finalment, per acord del “Consell”, el noms dels nous tòtems als aspirants.

Normalment, el “Consell del Clar de Lluna” es reunia dos cops l’any, coincidint amb els campament de Setmana Santa i d’Estiu. Excepcionalment, aprofitant alguna altra acampada o trobada de dos o tres dies, es podia també reunir.


Prèviament, els “padrins” havien fet arribar, per mitjà dels caps d’unitat, la sol·licitud de totemització al Gran Sachem que fixava el dia (millor dit, la nit) i el moment de la reunió. Aquesta es feia, ja entrat el vespre, sota el Clar de Lluna (si n’hi havia) amb els nervis i l’espera expectant -normalment amb pijama, dins del sac i de la tenda- dels aspirants. D’un en un, segons l’ordre establert des del “Consell”, els “padrins” els anaven a buscar i els portaven a la seva presència.

El “Consell” solia estar reunit, formant un semi-cercle, en un indret apartat del campament, normalment en un prat o clariana, on la il·luminació de la Lluna acompanyava el resplendor i l’escalfor del foc i les brases que, sovint, també co-presidien l’acte.

L’aspirant, acompanyat i presentat -com s'ha dit- per un company que li feia de  “padrí”, triava el nom (normalment d’un animal amb el qual es sentia identificat) i el “Consell” hi afegiria -si aquest superava el ritual- el complement, adjectiu o cognom que el personalitzaria des d'aquell moment en endavant. Les normes, mai escrites, del "Consell" deien que aquest qualificatiu tenia que reflectir algunes de les virtuts o trets característics del sol·licitant i una certa relació amb les peculiaritats de l'animal triat. El tòtem seria, a partir d'ara, el reconeixement i estímul de la seva manera de ser i fer i una mena de referent en la seva actuació en el futur. Al menys, en teoria, tenia que ser així.

Personalment he format part, en diverses ocasions -mai, però, com a Gran Sachem-, d’aquests “Consells”. I ho poso en plural perquè, sincerament, n’he vist de tots colors... alguns, per la seva forma de procedir, ben diferents dels altres... N'he vist -dins l'esperit de mantenir una certa tradició entre companys i amb una intenció constructiva- de molt bons, de no tant i, francament, de dolents...

Dels que en conservo un més bon record, potser, és dels primers en els quals vaig assistir, segurament per la novetat... 

Era una qüestió de principis i, també, d'estil. En tots, però, l’escenari de l’acte solia ser -amb matisos puntuals- com us he explicat fins ara. 

Un cop l’aspirant estava davant del “Consell”, indicava el nom de l’animal triat, amb una breu explicació del perquè d’aquesta elecció. El Gran Sachem feia i permetia que d’altres membres del “Consell” fessin també, algunes preguntes sobre la vida scout de l’aspirant [5] i les característiques i qualitats que hi veia en l’animal escollit. L’interrogatori, no solia ser molt llarg i les respostes, donada la situació, eren curtes i concises... Recordo, en molts casos, la bona feina dels “padrins” -normalment el cap de la patrulla o un bon company i amic del noi sotmès a l'interrogatori- que, davant d’alguna pregunta un xic malintencionada o excessivament especifica, havia sabut reconduir feliçment la situació. 

Continuava la “cerimònia”, en una segona part, sovint temuda per l’aspirant i esperada per alguns dels membres del “Consell”: Les “proves”, que tenien que mostrar “el valor”, “la resignació”, “l’energia”, “la constància”, “la paciència”, “l’astúcia”, “la força” i d’altres virtuts de l’aspirant.

Normalment aquestes consistien, malauradament en forces ocasions, en el que en d'altres ambients anomenen com a “novatades” o bromes -al meu parer-, algunes, de mal gust: Si estàvem prop d’un riu o riera, l’aspirant acabava -segur- dins l’aigua...; a un company que havia triat com a nom “Goril·la” el van fer pujar, mig despullat, dalt d’un arbre on s'hi va estar -sota el plugim de la nit- una bona estona (mentre “atenien”, sense presses, a un altre aspirant)...; els estris de la farmaciola eren, per alguns, un bon recurs: la Mercromina com a “pintura” per a empastifar-ho tot, l’esparadrap (com a cinta depilatòria), la sal de fruites (un bon grapat a la boca i un únic trago d’aigua, feia que la bromera resultant sortís per la boca -que obligaven a mantenir tancada-, el nas, les orelles i -segurament- els ulls...); el foc i les brases eren, també, un bon element per a espantar i “torturar” les víctimes... 

Quan, entre els membres del “Consell”, hi havia algun “sàdic” que es volia venjar del que -deia- a ell també li havien fet, al “Gran Sachem” se li girava feina... El que us deia, n’he vist de tot tipus... i, sovint, aquesta part de la cerimònia era la que menys m’agradava. 

Fins i tot (i que ningú s’ofengui), sotmetre a un noi que havíem tret de la tenda, adormit i mig despullat, sotmetre’l -sota la llum de la Lluna- a una mena de tribunal i, després, a un seguit de ridícules “proves” i vexacions... em semblava, més que un ritual mític i motivador de benvinguda a un nou estament, un acte -per part d’alguns-, de covard abús, amb nocturnitat inclosa, i força discutible dins dels mètodes i l'esperit de germanor escolta. 

El testimoni personal que puc fer de la meva totemització és força (i ho sento) imprecís i borrós. Si que recordo els nervis de la llarga espera, despert i fent veure que dormia, dins de la tenda ("que deuen fer que encara no venen", pensava...) i el moviment i alguna rialla, que venia de la tenda més propera, quan anaven a buscar algun altre aspirant... De com va anar exactament la cerimònia, res de res... ni preguntes, ni respostes, ni, tant sols, cap imatge de record... (els anys no passen en va i potser en aquell moment el que desitjava era que tot passes el més ràpid i bé possible). Degué ser un "Consell" normal i rutinari, sense cap fet destacable. Si que tinc present, desprès d'haver intentat espantar-me amb la proximitat del foc (m'havien embenat els ulls, però notava l'escalfor i  l'espetegar de les brases...), "tens calor ?", em preguntaren, per afegir tot seguit: "no pateixis, te la farem passar..." i em portaren a fer un curt passeig, amb el banyador (que el "padrí" em recomanà portes posat), per dins d'un torrent proper per on, afortunadament, hi baixava poca aigua... No hi estava sol... més amunt sentia el riure, el soroll de l'aigua i el xivarri que feien d'altres companys... En aquests casos (ho vaig experimentar després en les novatades de la "mili") el que més motiva i diverteix als "inquisidors" és que la "victima" es rebel·li, vulgui escapolir-se o es "reboti"... Aquell dia, sembla que o perquè tots estàvem cansats o perquè erem "bestiar manso"... la nit va ser tranquil·la. No tinc tampoc present, ni recordo, quan em comunicaren el tòtem, ni qui va ser el Gran Sachem que ho va fer (potser, en Ramón López...): Llop Impertorbable, em digueren. Tot i que llarg (hagués preferit -posat a triar- un tòtem més curt) em va agradar. Potser el meu posat relativament tranquil ("ves que hi farem... ?"), de conformitat i resignació, davant les "proves" hi va ajudar...

En fi, érem joves i segur que no hi havia, en tot això, cap mala intenció o propòsit; només hi predominava una certa malèvola voluntat de diversió, de passar-ho bé (tot i que fos a costa i de fer passar una mala estona a alguns companys). A l'endemà tot quedaria oblidat i ningú retreuria rés a ningú. La majoria, "victimes" i "botxins", recordarien entre somriures alguns dels moments de la nit... i tot passaria a formar part o seria oblidat dins el "disc dur" de les memòries personals.  

M’han explicat que en d’altres casos, normalment amb poca gent o en circumstàncies especials, com ensopegar una nit amb forta pluja i haver de fer l’improvisat “Consell” dins d’una tenda i sota l’”avancé”... la cosa no va anar així i en resultà un acte força més íntim, entranyable, personalitzat i, fins i tot, humanitzat. Està clar que mai es pot generalitzar.


El nom dels tòtems i el seu ús posterior .- L’acte de totemització concloïa comunicant a l’aspirant el nom del tòtem que el “Consell” havia decidit per a ell.

Aquest ha estat, també, un tema controvertit. És evident que l’esperit tradicional del tòtem és el de contribuir, amb aquest “nom de guerra”, en el compromís individual de cadascú i com un instrument més en la formació que el noi totemitzat fa dins l’escoltisme. El mètode de formació escolta és, en bona mesura, així: una continua i constant progressió personal, superant etapes, compromisos, proves, nivells, reptes, responsabilitats, processos auto-formatius,...  

Aquesta, segurament era una de les intencions del tòtem, la realitat -pel que hem anat veient- en alguns casos, però, no va ser ben bé així.

Certament, si mireu la llista que hi ha més avall, hi predominen els “cognoms” o qualificatius, que podríem denominar clàssics, que ennobleixen el nom de l’animal i del totemitzat: Reflexiu/va, Decidit/da, Noble, Constant, Impassible, Valent/a, Prudent/a, Treballador/a, Traçut/da...

Signatura d'un informe utilitzant els tòtems. Patrulla de formació
de Caps i Subcaps de Patrulla de la Tropa Scout. Curs 1967-68.

La decisió del “Consell”, en alguns altres casos, penso, no va ser tant encertada.

Adjectivar, per exemple, amb un “Pa’ dentro” el nom d’un animal (i company) perquè el qui l’havia triat, al riure, els semblava que ho feia “cap a dins”..., o qualificar d’”Exaltat” o “Rebel” el nom de l’animal del tòtem perquè segurament, els aspirants, davant la duresa i brutalitat de les proves se’ls havien “rebotar”... o, com ens explicà el bon company scout i amic Eduard Candami, parlant d’aquest tema, el cas d’un scout del grup “Santa Maria del Mar” -amant de les novel·les i westerns de l’Oest- que trià el nom de “coyote” per a l'animal i el “Consell” acordà complementar, el tòtem definitiu, no amb un qualificatiu sinó amb tota una frase: "Coyote de las praderas cheyennes donde habita el Gran Manitú"... Sense comentaris.

Un altre document, balanç de les activitats mensuals efectuades 
el desembre de 1964, signat pel Cap del Clan (Lobo Comprensivo

L’ús, que la majoria, fèiem del tòtem -cal dir que la realitat i els documents de que disposem ho demostren- depenien molt d’aquest nom. Jo ho havia plantejar (amb sorts diverses), en alguna reunió del "Consell del Clar de Lluna", quan en la deliberació final es proposava algun nom que em semblava poc correcte o fins i tot ofensiu: “Penseu que aquest serà el nom que, a partir d’ara, tindrà entre nosaltres... No li foteu aquesta putada...”

La gent solíem/em utilitzar els tòtems que ens deixen bé o ens agraden. En aquests casos utilitzàvem el tòtem (us en ensenyem alguns exemples) per a signar tota mena de documents, informes, dibuixos o escrits. Poques vegades fèiem i fem servir el tòtem, amb tota franquesa, en les converses o relacions quotidianes entre nosaltres... com veig que fan, encara, alguns vells scouts en algunes pàgines de Facebok ("Compartiendo-Exploradores de España", "Proyecto Siempre Adelante",...) o recordo feien i suposo continuen fent, els membres de la Patrulla del Kanguro

En els que el tòtem no va ser del tot del seu gust, evidentment, han estat els directament afectats els qui, bé o malament, els han patit i els noms -poc o gens afortunats- han anat quedant arraconats, únicament, per a la història i, potser, vergonya dels seus “promotors” i “padrins de bateig”.

Fins aquí els meus records de confinament...

Com ho veieu o que en recordeu, vosaltres ?.

Si és el cas ja anireu dient.

Una abraçada.
  

ELS NOSTRES TÒTEMS (els que hem sabut trobar o recordar):

Arisa Josep ........................... Llop Impertorbable
Blanc Joan ............................ Àguila Constant
Blanc Josep .......................... Poltre Valent
Beltran Pedro ........................ Castor Azul
Cabrol Llorenç ....................... Pantera Impassible
Carrión Ferran ....................... Pantera Prudent
Charlez Joan ......................... Castor Perseverant
Cots Josep Lluís .................... Coiot Valent
Cortés Joan Miquel ................. Brau Exaltat
Davalillo Conxita .................... Ciervo Soñador 
del Valle Óscar ...................... Lobo Solitario 
Escobedo Enric ...................... Llop Exaltat
Escorsa Mª Rosa ...................  Gavina Reflexiva
Estrada José ......................... Lobo Pesimista
Figueredo Josep .................... Pantera Immutable
Fitó Josep ............................. Pantera Decidida
Garcia Immaculada ................ “Bambi” Tossut
García Joan ........................... Puma Emprenedor
Gasulla Jesús ........................ Camell Simpàtic
Iniesta Elena ......................... Bauma Amiga i Engrescada
Pages Mª Lluisa ......................... Quetzal Constant
Pérez Carles .......................... Goril·la Ferm
Jaurrieta Eduardo ................... Pantera Fuerte
Jaurrieta Juan Antonio ............. Zorro Pa’ dentro
Lirola Josep Lluís .................... Falcó Voluntariós
López Ramón ......................... Lobo Comprensivo
Luna José Antonio .................. Alce Sosegado
Martínez Mª José..................... Abella Laboriosa
Niubó Mario ........................... Goril·la Rebel
Niubó Zacaries ....................... Mussol Impenetrable
Palomo Miguel Angel................ Pantera Reflexiva
Soler Elena ............................ Gasela Juganera  
Soler Joan Josep ..................... Cangur Prudent
Surdé Josep ........................... Poltre Feliç
Terrones Antonio ..................... Cernícalo Inquieto




[1] En moltes cultures el “tòtem” és una gran figura, normalment feta d’un sol tronc treballat i esculpit, que presideix l’espai central del poblat de la tribu. En l’Escoltisme s’anomena, així mateix, “tòtem” al bastó -normalment rematat pel cap o la figura d’un llop- fet pels mateixos llobatons i decorat amb cintes, que és el símbol d’aquesta unitat o branca i presideix totes les seves cerimònies i reunions. També, entre els scouts i les guies, el “tòtem” és el sobrenom que poden sol·licitat, aquells/es que ja han arribat a un cert nivell d’antiguitat i tècnica dins l’organització, tal i com intentarem explicar en aquest post.

[2] Podeu veure més informació sobre Ernest Thompson Seton i la seva relació amb BP clicant damunt l’enllaç: https://clanosgris.blogspot.com/search?q=Ernest+Thompson+Seton

[3] Edward Urner Goodman (Filadèlfia 1891 – Nova York 1980) va ser un influent dirigent dels “Boy scouts of America” (BSA) durant gran part del segle XX. Als 20 anys va ser el Cap de la primera Tropa Scout que es formà a Filadèlfia. Goodman va ser el director del Programa Nacional de formació a partir de 1931 i fins el 1951. Va desenvolupar el Centre nacional d'entrenament de la BSA en la dècada de 1930 i va ser responsable de la publicació del molt llegit “Manual del boy scout” i altres llibres sobre escoltisme, com el ”Manual dels Caps” utilitzat pels dirigents del moviment als Estats Units durant els anys 1930 i 1940.

[4] Massassoit (Gran sachem) fou el títol que va dur Woosamequin (Pluma Groga, m. 1660), qui fou un cap dels wampanoag, citat pels anglesos per primer cop el 1619. Gran sachem potser volia dir "gran cap" i era un càrrec i no pas el seu nom. El 1621 va signar un tractat amb els colons pelegrins de Massachusetts, el 1623 els blancs el curaren d'una malaltia i ell els ajudà contra els massachussets. Va mantenir una bona relació amb la colònia de Plymouth fins a la seva mort el 1660. (Extret de la Vikipèdia).

[5] No recordo la normativa oficial (si és que n’hi havia) que regia per a poder l’scout sol·licitat el tòtem. Crec recordar que s’exigia una certa antiguitat dins l’agrupament o associació i en el cas dels scouts i escultes calia que haguessin aconseguit el nivell de la “Segona Classe”. Un cop al Clan, tenien que haver estat investits com a “Escuderos” nivell previ al de “Rover”. En el cas de les noies, gairebé totes formaven part i provenien d’agrupaments de guies (de les de Catalunya o de les d’Espanya) i, pel que ens han explicat, el procediment era similar tot i que, excepte en algun cas excepcional, les “proves” a que eren sotmeses no eren tant “besties”.


4 comentaris:

  1. Recordo que fa temps vaig qualificar a en Pep com a “el nostre historiador particular”. Està clar que no anava errat, el post d’avui ho corrobora. Com ja és habitual, el treball de l’Arisa està molt documentat i fa evidents les hores que hi ha esmerçat.
    Em perdonareu si no em puc estar d’explicar-vos la meva pròpia anècdota pel que fa als tòtems. D’entrada cal que digui que com era tradicional a l’època, a mi em van “totemitzar” en castellà. Vaig ser “Toro exaltado”, Recordo que en el consell “Claro de luna”, hi era en Beltrán. Com que llavors jo ja sabia que era molt Españolista vaig argumentar que desitjava el nom de Toro perquè era un animal amb molta tradició espanyola. La raó veritable és que tenia la secreta esperança de que em posessin “sentado” com a adjectiu.
    Doncs bé, malgrat que reconec que vaig ser massa dòcil, em van posar “exaltado” segurament perquè tothom del consell sabia de la meva vehemència. Vaig trigar poc a traduir-ho a Brau exaltat.
    Moltes mercès pel post, Pep.
    J.M.

    ResponElimina
  2. L’Eduard Candami i en Bernat Bertomeu, son (per aquells que no els coneixeu) dos bons companys i amics escoltes amb els quals formem un bon equip a l’hora de fer treballs, de tipus històric, sobre l’escoltisme a casa nostra. En teniu una bona mostra en algunes entrades d’aquest mateix Blog on han aprofundint, per exemple, en “Els Exploradores de España a Catalunya” o “El Guiatge a Catalunya”, des dels seus orígens fins al final de la Guerra Civil.

    Aquesta entrada sobre “Els Tòtems” també, m’ha dit, els ha agradat força. En Eduard, veterà en els scouts, ho va viure directament en els agrupaments on va estar (més avall ens en anomena uns quants), mentre que en Bernat -molt més jove- diu que no va tenir, els anys en que ells va estar als escoltes, l’ocasió de viure cap totemització, tot i que sap del cert que abans, en el seu agrupament i en la DDE, també aquesta tradició era ben viva.

    Comenta i afegeix, així mateix, en Bernat: “A la DDE, el “Consell del Clar de Lluna” s’anomenava “Consell de la Jungla”. Això enllaça amb un aspecte que crec has obviat en l’article i és que, a part de l’imaginari indi, a l’escoltisme hi ha tot un altre imaginari de totemització que és el “Llibre de la Jungla” d’en Rudjard Kipling, a Llops (“Llobatons”) i el de “Els Amics del Bosc” de l’escriptora britànica A.H.McCartney a Castors (Nota). De fet, els caps i les caps de llops i castors, en agafar el càrrec fan seus, en una dimensió diferent a la de la totemització de la Secció, el seu propi tòtem: Akela, Bagheera, Baloo, Kaa, etc. a Llops (i els nens els anomenen així i no pel seu nom real). A Castors els noms totèmics son: Gran Castor, Marró, Ull de Falcó (Hawk Eye), Arc de Sant Martí (Rainbow), Bombolles (Bubbles) o Pèl-Roig (Rusti), etc.

    Per un altre costat, també he trobat a faltar alguna mena d’explicació pel fet de que, quan ja es tenia el tòtem, cadascú improvisava un dibuix simple de l’animal i les sigles per fer-ne la signatura.

    Per últim també cal esmentar que igual que hi ha tòtems individuals, hi ha tòtems grupals, representats a la branca de llops amb el cap de llop sobre el qual els llobatons enganxaven les cintes de progrés personal, o els banderins de patrulla en la Secció de Minyons.”

    L’Eduard, tampoc es queda curt amb les seves aportacions: “Àfrica és un continent en el qual hi ha moltes especies d’animals, però mai, repeteixo mai, hi ha hagut llops. Per tant és difícil (tot i que en molts llocs així es diu) que el mot “Impeessa” amb el qual els Matabels denominaren a BP (que no ho oblidem era el seu enemic), fos un nom elogiós. Alguns estudiosos del tema diuen que “Impeessa” vol dir “la hiena que s’arrossega per terra” amb el mateix significat de que en BP era un estratega sigil·lós que els sorprenia sovint. Entre molts pobles africans les hienes son considerades uns animals astuts i valents -en colla s’enfronten i planten cara, fins tot, als lleons... El canvi de hiena a llop sembla que es produí entre els seguidor de B.P. a Europa, al considerar que aquest (el llop) és un animal noble, mentre que la hiena és valorada com una bestia poruga, covarda i rastrera.

    Als Agrupaments d’ASDE on he estat (4 Sant Ot, 6 Sant Miquel, i 195 Baden Powell) l’imaginari que es feia servir per als tòtems era el dels Indígenes nord-americans, el marc simbòlic dels Llobatons, (la Selva de Seeonee) del “Llibre de las Terres Verges” no entrava en el tema dels Tòtems.

    Sempre hem donat als Tòtems un caire seriós, molt lligat al funcionament de la Secció Scout. Calia que fos una experiència inoblidable pel noi, doncs el “cognom” que se li donava, mai era per ressaltar un defecte, si no per destacar-ne una virtut. D’alguna manera allò expressava el que els germans scouts de la Tropa, pensaven d’ell.”

    Gràcies companys, un cop més, per les vostres aportacions que, com passa sovint en els nostres treballs històrics, milloren i enriqueixen el conjunt del tema tractat.

    Una fraternal abraçada.

    ResponElimina
  3. Nota que, per excès de contingut, no se m'ha permés incloure al comentari, de l'Eduard i d'en Bernat, anterior:

    Nota sobre Els Castors: La branca de "castors" (Beavers en anglès) va començar el 1963 a Irlanda del Nord, com una branca anterior a la de llops, és a dir per a nens i nenes de 6 a 8 anys. El nom havia estat considerat ja per en BP per designar els llobatons, per això es va triar. Igual que havia passat en el seus orígens amb els llops, que es varen crear perquè els germans petits dels scouts (o Minyons) també volien ser escoltes, el mateix va acabar passant amb els germans petits dels llops ja que, fins aleshores i com bé sap l'Eduard, alguns ingressaven a llops infantilitzant la branca en excés. Al meu agrupament això també havia passat. De fet els primers anys es deien "Little brothers". Després d'Irlanda del Nord, es va anar escampant a altres països, per exemple al Canadà el 1972. A l'Estat espanyol el primer agrupament que en va tenir va ser l'AE La Salle Barceloneta, el 1975. Al meu agrupament ja en teníem el 1977. Fins el 1982 no es va oficialitzar la branca a l'Estat i estructurar el seu mètode i també designar un nom per a les nenes: llúdrigues, És per això que alguns llocs esmenten erròniament aquesta data com la d'inici a Espanya dels castors.

    ResponElimina
  4. Fantastica explicacio com sempre. Nomes un detall que recordo , i es que calia escriure el nom triat en un paper, per poguer lo llegir amb la llum de la lluna. Crec que s escribia al reves per aquest motiu. Abraçades.

    ResponElimina