dissabte, 23 de maig del 2020

ESTEM CONFINATS !! (4): EL LINX o GATILLOP A CATALUNYA




I QUAN TOT AIXÒ ACABI (QUE CONFIO S’ACABARÀ) QUÈ ?

El confinament ens ha permès fer el que, potser sempre volíem fer i mai fèiem: Donar un cop d’ull al que teníem als altells...; endreçar armaris i calaixos...; posar en ordre i redescobrir velles fotografies...; llegir alguns dels llibres que havíem comprat i que mai trobàvem el moment per a fer-ho...; repassar amb “tapajuntes” les rajoles del bany...; pintar aquella habitació les parets de la qual feia mesos ens ho demanaven...; jeure i fer migdiades al sofà sense patir l’esbroncada i amb la complicitat de la parella...; badar, mirant el “paisatge” de les cases del davant, des del balcó o la finestra, tot pensant en el “no res”...; picar de mans, cada vespre, en agraïment als nostres maltractats i mal-pagats sanitaris...; conèixer (i mostrar) als veïns que tenim davant o a la mateixa escala la nostra empatia i solidaritat en aquests moments en que tots (uns més que d’altres) ho estem passant malament...; oblidar-se dels “compromisos” i “obligacions” (amb algunes entitats i ONG’s, amb els fills i nets, amb les revisions i visites als metges) i aplicar el “no fer res” i el “quedar-se a casa” com a única i obligatòria feina...; enganxar-se, asseguts al sofà com dos enamorats, a veure series i pel·lícules...; llegir i enviar, als soferts familiars i amics dels grups de WhataApp, tota mena de cançons, vídeos, acudits, pensaments, visites virtuals a ciutats i museus, informacions "de bona tinta" sobre el corona-virus...; ...; ...

Cadascú de vosaltres, segur, podria anar afegint coses que hem fet (o no) i sentit al llarg aquests dies de confinament però, per no allargar el post, deixem-ho fins aquí.

Sembla, pel que diuen els qui -aquests sí, be o malament- “remenen les cireres”, en unes poques setmanes, si res es torça, n’anirem sortim. La setmana vinent potser podrem voltar, amb precaucions, per dins de la nostra “àrea sanitària” i, tant de bo, d’aquí a quinze o vint-i-un dies, anar territorialment una mica més lluny... i, si continuem fent bondat, es probable que a començament d’estiu puguem quedar -potser un número reduït de la colla i sense abraçar-nos gaire- al voltant d’un bon esmorzar, prendre unes cerveses o fer el vermut... A veure si és veritat !!!

I desprès que ?. Si escoltem els qui (diuen) en saben, la “nova normalitat” serà una incògnita i potser, diuen, força crua:  Canviaran les relacions socials i personals, ens relacionarem menys ?. Com afectarà això al turisme, viatjarem menys, ho farem sense anar gaire lluny ?. Canviarà el món laboral, s’implantarà de manera més generalitzada el teletreball, n’hi haurà prou -els qui treballin- amb fer-ho quatre dies a la setmana (tot i que la jornada dels altres dos dies de treball sigui, com la dels nostres avis, de 12 i 14 hores ?. Es reduirà la deslocalització, la globalització i el comerç mundial, hi haurà un retorn a les industries locals i als productes i comerç de proximitat ?. Passarà finalment a primer pla el respecte al medi ambient un cop constatada, dramàticament, la vigència de la fragilitat de la naturalesa humana i la depredació que hem fet, fins ara, damunt la natura ?. La ciència i la medicina guanyaran pes entre els governants (entre la gran majoria del poble, creiem, ja ho ha fet) i en els pressupostos dels estats i les institucions transnacionals ?. Davant els veritables perills i "guerres" futures, aconseguirem que moltes de les partides pressupostaries destinades a l'armament (que cada dos per tres cal renovar per a que aquest no quedi "antiquat") es destinin a finalitats socials i culturals ?. La democràcia corre perill ?,  els autoritarismes i els populismes aprofitaran aquesta nova crisi per fer, encara, un nou pas endavant ?. Què passarà amb Europa, sobreviurà la UE a aquesta crisi sanitària, econòmica i social i a la nova “guerra” entre blocs ?. Suposarà això, com diuen alguns, un reforçament dels governs locals, regionals i internacionals, en detriment del poder dels jacobins i desfasats estats-nació ?. Com afectarà tot això a les nostres butxaques, ens apujaran els impostos i retallaran les pensions, superarem la més que previsible crisi econòmica i social que sembla inevitable ?. I la confiança en els polítics -els d’aquí, els d’allà i els de més enllà- que, en nombrosos aspectes, han efectuat una gestió més que discutible de la pandèmia i la crisi que aquesta ha generat ?...

Aquestes i, segurament, moltes altres preguntes se’ns presenten davant d'un panorama, que molts profetitzen incert...


Petits espais de llibertat (Foto El Periódico)

L’economista Miren Etxezarreta, ho intentà aclarir (en bona part) en una conversa que va publicar, al poc d’haver començat la pandèmia, al diari ARA del 4 d’abril passat:

“No crec que el món canviï i, si ho fa, serà a pitjor”

“La veritat és que no tinc gaire interès a parlar del món que vindrà quan s’acabi aquesta crisi, perquè em temo que les coses no canviaran tant com alguns diuen. Aquesta crisi serà temporal però intensa; hi haurà gent que patirà molt, però després vindrà la recuperació i la gent s’oblida molt ràpidament del patiment dels altres.

Crec que en dos o tres mesos es recuperarà una part de la demanda perduda durant el confinament en els sectors on això sigui possible, però és clar que en els serveis i el turisme no. I es tornarà al mateix que ja teníem, potser amb una mica menys de beneficis, i no hi haurà canvis perquè els que manen no tenen gaire interès perquè això canviï.

Sí que pot passar que la societat canviï a pitjor, perquè la pandèmia ha servit perquè ens tornem més individualistes: hem d’estar a casa, tancats, el veí és gairebé un enemic que ens pot encomanar, treballem sols, les reivindicacions socials han desaparegut... Alguns diuen que la gent es tornarà més solidària, però jo crec que no, malauradament. Més endavant ja ho veurem i podrem valorar si tenia raó o no. Tant de bo m’equivoqui.

Recordo el moviment dels indignats del 15-M , que no va canviar res o, més ben dit, va canviar ben poca cosa. Ara penso que a finals d’estiu la despesa es recuperarà i la gent recuperarà la feina i tot quedarà enrere.

Crec que l’actual pandèmia és en part conseqüència del model econòmic vigent, tot i que no n’és una conseqüència directa, però fa vint anys que tenim un model de globalització sense control en què només ens ha importat el benefici.

En aquests anys, l’organització de la producció no ha tingut res a veure amb les necessitats de la gent. I per això la producció de les mascaretes només es feia a la Xina, perquè són barates.



Sempre he sigut una crítica ferotge de la globalització, però això no vol dir en cap cas que cregui que cal tornar als nacionalismes econòmics. La globalització és un desastre, i cap on hem d’anar és cap a un mercat internacional regulat i planificat.”

Només és un apunt parcial. Potser algun/na de vosaltres en te d’altres respostes (o preguntes)... Si és així podeu fotre-hi cullerada i seguirem, amatents i entretinguts, la polèmica.

Jo, com l’economista Miren Etxezarreta, no soc gaire optimista. “Ya veremos...” que dèiem abans, tot i que sempre hi havia aquell company que -amb un cert sarcasme- completava la frase amb el “...dijo el ciego”, que posava el definitiu i concloent punt i final al dubte.

Ja ho veurem..., ara seriosament. Salut i sort.


Canviant de tema i continuant (i, potser, acabant) la “sèrie” iniciada amb el “confinament” -que tinc la impressió, a partir d’ara s’anirà suavitzant-, porto avui a aquestes pàgines el que he sabut trobar sobre un dels grans mamífers mítics (juntament amb el llop i l’ós) dels nostres boscos: El linx.

Si hi esteu interessats/des us hi podeu entretenir (i així anar passant algunes de les hores de confinament) una estona. 



EL LINX O GATILLOP A CATALUNYA

Borda a Bolunyà
“En una borda de Bolunyà, a la pallaresa Vall d’Àssua, els gatillops van demostrar que, a més de besties ferotges, eren uns animals molt intel·ligents. Quan els pastors van arribar a la borda de bon matí van trobar a totes les ovelles mortes, però es van adonar que els gatillops encara eren a dins, van tancar la borda per tal de que aquests no poguessin escapar. Aleshores un d’ells va anar a buscar l’escopeta per donar-los mort. Però mentre l’home buscava l’arma, els gatillops van començar a apilar els cossos de les ovelles mortes, l’una al damunt de l’altre. Quan varen tenir suficients ovelles apilades, es van enfilar al damunt i van fugir per un dels forats que hi havia entre la paret i la teulada.”
“L’astúcia dels gatillops”, del llibre “Muntanyes maleïdes” de Pep Coll (1993).

En aquesta història (més imaginaria que real que hem utilitzar per a introduir el tema) es descriu el linx o gatillop com un animal depredador que combina la brutalitat del llop amb l’astúcia del gat. I és que, juntament amb l'ós i el llop, el linx és l'altre gran mamífer carnívor de les nostres terres i no és d'estranyar que, com aquells, hagi nodrit una bona part de les llegendes de la nostra cultura popular. Uns mítics personatges protagonistes de molts “contes a la vora del foc” que avis, mossos o pastors explicaven, en les fredes nits d’hivern, als expectants infants asseguts al voltant de la llar de foc.

El linx conegut a Catalunya, també, com a llop cerverllop cerval  (noms que li venen del seu suposat costum de caçar cérvols, saltant-hi al coll i dessagnant-los) o, en algunes zones pirinenques, gatillop és un animal típic de les àrees mediterrànies i d'algunes serralades de la península Ibèrica.


Característiques.- Al món, per simplificar, hi ha quatre especies d’aquest gènere (Lynx) de grans felins salvatges: el linx roig (lynx rufus) i el del Canadà (lynx canadensis) a l’Amèrica del nord i l’ibèric (lynx pardina) i el nòrdic o boreal (lynx lynx) a Europa [1].

Actualment el linx boreal està gairebé extingit a la major part d’Europa Occidental, excepte al Bàltic, només en queden unes petites poblacions als Alps de Suïssa, potser a Alemanya i a la costa Adriàtica.

La mida del cos del linx nòrdic va dels 80 als 129 centímetres i l’alçada fins a les espatlles és d'uns 70 centímetres (els linxs ibèrics son més petits). Els mascles pesen generalment entre 18 i 30 quilograms, mentre que les femelles tenen un pes mitjà de 17,6 quilograms (en els linx ibèrics aquests pesos son d’uns 12 kg els mascles i uns 9 kg les femelles). La pell és d’un color que va del vermellós al marró groguenc, amb algunes taques més fosques i el pel, a l’hivern, és més llarg i gris. Alguns individus també tenen ratlles de color marró fosc al front i a l’esquena (en el linx ibèric el color de la pell és més fosc i te moltes més taques que el linx nòrdic).

Té unes potes poderoses i llargues, especialment les del darrera. Així poden saltar sobre les preses, baixar pendents o córrer. Es poden desplaçar amb facilitat sobre la neu gracies els grans peus palmats i peluts que actuen, sobre aquest element, com a raquetes. Té la cua curta amb la punta, com una borla, de color negre. És característic dels linx uns flocs de cabell negre al capdamunt de les orelles, coneguts amb el nom de pinzells i un collaret, patilles o barba de pèl llarg de color gris i negre, al voltant de la cara.




Els seus principals habitats son els boscos de coníferes, d'arbres de fulla caduca i, ocasionalment, descampats i prats (l’habitat del linx ibèric és el bosc mediterrani i les maresmes, amb arbusts i zones obertes). Les seves principals preses son els isards, cabirols, llebres i marmotes, però també es nodreix de ratolins i d’altres carnívors, com guineus, genetes, conills, ocells i -si te molta gana-, fins i tot, carronya (en el cas del linx ibèric, lògicament, només s’atreveix amb els animals de la seva mida o més petits). El fet de tenir la cua curta va lligat amb l’estratègia de caça que utilitzen, ja que ho fan amagant-se de les preses i atacant-les per sorpresa.


Linx ibèric amb una presa

D’això se’n diu caçar a l’aguait o a l’espera, sempre utilitzant les seves grans aptituds auditives i visuals. Gràcies als seus grossos ulls, com gairebé tots els caçadors, pot veure els animals que té al davant sense moure el cap. En fer-se fosc se li dilaten les pupil·les, així el linx es capaç de localitzar preses a la llum de la lluna, però també pot caçar de dia, tot i que durant les hores de llum prefereix estar amagat entre densa vegetació. Al moment de detectar una presa, fa servir els sentits de l’oïda i la vista que te molt desenvolupats, acostant-se a la possible víctima en silenci i per sorpresa. De tots és coneguda la seva gran capacitat de visió; de fet, hi ha una dita popular que parla d’ella quan algú té la vista molt aguda: “té vista de linx” o “té ull de linx”.

Linx en captivitat. En plena natura aquesta
fotografia seria gairebé impossible.
La època de zel té lloc, entre els mesos de febrer i març, amb l’arribada de la primavera (tot i que, en el cas del linx ibèric, pot fer-ho en altres èpoques). Desprès d’un embaràs de 65-80 dies, les femelles pareixen de dos a quatre cries que no obren els ulls fins que tenen entre 10 o 12 dies. Les cries, aquests primers dies, son doncs cegues, sordes i completament desvalgudes. Neixen en un cau a dalt d’un arbre, en un tronc buit o en algun altre lloc de difícil accés. De petits els linx tenen els pinzells de les orelles i les patilles poc desenvolupades. S’estan amb la mare duran el primer hivern i arriben a la maduresa sexual als dos anys d’edat.

A Catalunya n’hem tingut una representació de les dues espècies europees, el boreal i l'ibèric.  El més probable és que al Pirineu hi hagués viscut el linx boreal (lynx lynx) mentre que el linx ibèric ho hagés fet al Prepirineu (Berguedà, Solsonès, Alt Urgell i Cerdanya) i la Serralada Transversal. 

Fins a finals del segle XIX, el linx era pressent a Catalunya des del Pirineu fins a la Plana de l'Empordà, el sud de Catalunya (Ports de Beseit i de Tortosa) i el nord del País Valencià.

A la resta de la Península Ibèrica hi ha, encara, importants poblacions de linxs ibèrics; especialment a Andalusia, repartits als nuclis de Doñana-Aljarafe (Sevilla) i diverses àrees d’Andújar-Cardeña (Jaén i Còrdova), Guadalmellato (Còrdova) o Guarrizas (Jaén) però també en algunes zones com els Montes de Toledo de Castella-La Mancha, Extremadura i Portugal.

Fins fa un centenar d'anys aquests animals es podien trobar per tota la península però actualment només el linx ibèric n'ocupa el 5 % i encara és considerat com un dels felins més amenaçats del món [2]. El linx nòrdic, en estat lliure, es dona ja per extingit a la Península Ibèrica.


El duque de Tarifa amb un linx caçat 
Doñana, l'any 1920: "L'animal i el bestia"

Catalunya: Història d’una extinció.- El linx és referenciat amb una certa continuïtat, entre el 1700 i el 1900, com a mínim al Cadí, el Pallars, l'Alta Ribagorça i el bosc de Paderna (Vall de Benasque). El linx també era present a la vessant francesa, on havia estat citat al departament de l'Aude (Occitània) l’any 1841 nuclis, tots ells, on l'espècie havia aconseguit, fins a les darreries del segle XIX, sobreviure.

La davallada es deuria produir a començament del segle XX. Juli Soler i Santaló a la Guia de la Vall d'Aran (1906) explica que el gatillop (forma força emprada en certs indrets del Pirineu) és gairebé extint en aquesta vall.

La darrera cita fiable de linxs caçats al Cadí, al Canigó, la vall de Ribes i Prades de Conflent és dels anys 30. En aquesta mateixa dècada es trobà un crani d’aquest animal al Cadí i diverses pells (fruit de caceres furtives) en alguns llocs del Pirineu aragonès.


Catifa feta amb la pell d'un linx procedent de Doñana.

Hi ha constància de captures d’alguns linxs a la serra del Cadí i a la Jacetània, a les muntanyes d’Osca, entre els anys 1935 i 1963 i la documentació d’una captura, l’any 1957, als Ports de Beseit. 

Entre els anys 1985 i 1989 dos estudis van recopilar més de 100 informacions referides a la possible supervivència del linx al Pirineu català i aragonès, de les quals 41 feien referència potencialment a la seva presència. Un altre estudi, en aquest mateix període d’anys, en aquest cas a la serra del Cadí, Solsonès, Ripollès i el Carlit, a l'Alta Cerdanya, va detectar rastres de linx a la neu. A partir dels diferents estudis es va estimar que, en cadascuna d’aquestes zones, hi podria haver d'un a tres exemplars.

Hi ha dades, de començament de segle XXI, de mostres del pas de linxs al Cadí i a la Serra de Madres, entre el Conflent, el Capcir i l'Aude. Aquest lloc podria haver estat un dels darrers reductes i justament aquí és on hi ha més memòria recent entre la gent del país sobre els llops cervers.

Des d’aleshores, s’han continuat recopilant dades sobre el pas sovintejat del linx en aquestes mateixes zones. Però, en cap cas, s’ha trobat una evidència segura de la presencia de l’animal.

Però no és només en les comarques esmentades on es van trobar rastres del linx. En el llibre El Medi Natural del Solsonès (2008), coordinat per David Guixé, s'hi esmenta que els darrers 15 anys, caçadors, guardes forestals i pagesos han recollit una llarga llista de presumptes observacions de linxs, la majoria als municipis d'Odèn i Lladurs, en concret, un que va ser vist diverses vegades a Costafreda, l'any 1991, i un altre que travessava la carretera d'Odèn el 1999.

Entre 2001 i 2003, un equip finançat per l'Obra Social Caixa Catalunya va tornar a buscar indicis o proves, en les zones on aquest animal havia estat. No en van obtenir, però, cap evidència segura fet que certifica la seva extrema raresa i, possiblement, la seva molt provable extinció des de finals dels anys 80. Això no treu que, de forma puntual i esporàdica, algun exemplar procedent, possiblement, d'alguna reintroducció al sud de França ocasionalment hagi passat al sud del Pirineu.

El novembre del 2001, dos rigorosos i reconeguts naturalistes, David Saavedra i Raimon Mariner, van assegurar haver-ne vist un exemplar al Cadí [3], una observació fiable, però, que no van poder acompanyar de proves físiques ni fotogràfiques, que són les que compten per als científics.

A l‘Alta Garrotxa, el 2002, pastors, camperols, caçadors i també un guarda forestal, van alertar de la seva presencia en diferents ocasions.

Un seguit de “proves”, espigolades d’aquí i d’allà, ens indiquen que si és que en terres catalanes queda algun linx en llibertat, no creiem  que siguin més d’un, dos o tres exemplars. En qualsevol cas es tractaria d’ una població no estable, residual i molt poc viable per a una futura regeneració de l’espècie.


A la resta de la península Ibèrica el linx continua a l’UCI.- A Catalunya el podem donar per pràcticament desaparegut i a la resta de l’estat, la població de linx ibèric continua essent preocupant [4].

Linx, en captivitat, a la Vall d'Aran
Luis Suárez, responsable d'espècies salvatges de WWF Espanya, tot i això, afirma que "hi ha motius de satisfacció" perquè en 10 anys la situació s'ha revertit. El felí va entrar a l'UCI el 2002 (des del 1988 fins llavors s’havia passat dels 1.100 exemplars a menys de 100); el 2005 es va iniciar la cria en captivitat (en quatre centres d’aclimatació) i el 2010 alguns d’aquests exemplars van començar a ser alliberats al camp. "Teníem un peu en el precipici i ara l'hem tret; però estem a la vora de l'abisme encara", continua dient. Suárez ressalta, no obstant això, que aquesta avaluació, en certa manera optimista de la UICN (Unió Internacional per a la Conservació de la Natura) cobreix el període fins a l'any 2012 i que "ara no faríem aquella mateixa avaluació", perquè "la situació torna a ser de gran preocupació". S'ha frenat el ràpid creixement. Així, en els dos últims anys, els linxs han tornat a topar amb dues greus amenaces, que han disparat les alertes: la reducció de conills els han obligat a moure's en àrees cada vegada més àmplies, la qual cosa ha disparat el nombre d'atropellaments en carreteres.

El 2013, a Andalusia hi havia 320 linxs en estat salvatge i el desembre de 2014 se'n reintroduïren els primers exemplars a Portugal. El 2017, hi havia, a la península, un total de 475 exemplars.

En Litio "turista" portuguès a Catalunya (Foto Agents Rurals)
Entre els mesos de maig i juny de 2018 va ser vist, per primer cop en 100 anys, un linx en estat salvatge a Catalunya. Era en Litio, un exemplar alliberat el 2015 a Portugal, on se li va perdre el rastre fins que arribà, 19 mesos desprès, de manera natural fins a Santa Coloma de Cervellò, a l'àrea metropolitana de Barcelona. Es creu que entrà a Catalunya pel Ports de Tortosa, va creuar el Montsant i les Serres de Prades i un cop al Baix Llobregat ja no va poder travessar l’eix viari i, en trobar menjar, es quedà a la zona. Finalment va ser capturat i retornat a Andalusia per la seva pròpia seguretat [5].


La reintroducció del linx a Catalunya, pot ser possible ?.- Després de la reintroducció de l'ós al Pirineu i el retorn del llop a Catalunya, alguns mediambientalistes es mostren partidaris de recuperar, en hàbitats pirinencs i en d’altres indrets de Catalunya, el linx. El linx nòrdic podria reaparèixer algun dia als Pirineus procedent dels Alps o el massís central francès, com ha ocorregut amb els llops. Hi trobaria àrees forestals àmplies i amb abundància de preses (llebres, cabirols i isards) amb les quals assegurar la seva supervivència, segons explica el biòleg David Guixé, investigador de l'àrea de biodiversitat del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya que hi ha a Solsona, al seu llibre Els mamífers carnívors d'Andorra.

David Guixé considera que la recuperació del linx no ha de suscitar conflictes amb els residents a les zones pirinenques per la conducta esquiva de l'animal, les seves preferències alimentàries per preses silvestres d'espais forestals i les seves baixes densitats, a més de no existir "cap risc per a les persones". "A Suïssa i a França viuen molt a prop de poblacions i no tenen cap tipus de problema perquè el linx és superesquiu, defuig totalment la presència de l'home i mai entraria en un poble o en una ciutat", assegura Guixé, qui posa com a exemple que "a Polònia han estat fent seguiments per radiofreqüència durant cinc anys d’un bon nombre d’aquests animals i mai no han arribat a veure'ls". "L'únic que requereix el linx són boscos, una mínima tranquil·litat i que hi hagi abundància de preses i llocs així n'hi ha molts al Pirineu i al Prepirineu", conclou Guixé.

D’aquesta mateixa opinió es el naturalista Jordi Sargatal, antic president de la Institució Catalana d’Història Natural, que afirma que la reintroducció d’aquesta espècie a Catalunya és factible, ja que hi ha “llocs ideals” per acollir-la (Prepirineu, secans de Lleida o els Ports de Beseit) on hi ha forces conills, una de les seves preses preferides. Sargatal pensa que si s’hi deixessin anar cinc o sis indi­vidus, mascles i femelles, l’experiència podria ser viable. Hi hauria el risc de consanguinitat, però es podria esquivar amb intercanvis amb d’altres comunitats, aprofitant les captures d’exemplars per recanviar el collar o fer estudis. “Els linxs podrien combatre les plagues de conill que hi ha a Catalunya”, afegeix convençut.

Jordi Ruiz Olmo, doctor en biologia i responsable del Servei de Protecció de Fauna i Flora de la Generalitat, ha assenyalat que, segons la seva opinió personal com a naturalista, "el linx és una espècie extingida a Catalunya i per tant seria bo que algun dia hi tornés", encara que subratlla que la seva reintroducció "mai no hauria de fer-se sense la participació i el consens amb el territori". "En aquests moments no hi ha un projecte de reintroducció del linx, encara que jo crec que aniria bé per moltes raons, ecològiques, socials i econòmiques, però en tot cas no es poden reproduir errors que s'han tingut amb algunes reintroduccions en el passat", afegeix.

Els dos cadells andorrans, nascuts l'any 
2019 en captivitat (Foto Naturlàndia)
Com a fet anecdòtic direm que, el 28 de maig del 2019, va néixer al Centre de Recuperació de Fauna MontNatura Pirineus de Son (Pallars Sobirà) el primer linx europeu nascut a Catalunya. Els nens de la comarca li posaren el nom de Minairó [6]. Pràcticament en aquelles mateixes dates, al Parc Naturlàndia de Sant Julià de Lòria (Andorra) hi van néixer, també, dos cadells de linx boreal [7].


El linx Minairó, el primer linx nascut a Catalunya des de fa un segle,
 quan només tenia dos mesos a finals del 2019. (Foto ACN)

Si en captivitat aquests animals es reprodueixen, amb relativa facilitat, que no farien en llibertat ?. El repte està servit.


On podeu veure linx en captivitat (però dins d'unes parcel·les ben dignes) a Catalunya i Andorra.-

Ripollès: - Molló Parc, Parc d'animals al Veïnat del Riberal, Molló.
Normalment amagat, els cuidadors tenen "tècniques" per aproximar
l'animal als visitants: Impressionant !! (Foto Molló Parc)

Pallars Sobirà: - Mont Natura Pirineus, Centre de fauna a Son

Un dels progenitors d'en Minaió el primer linx català nascut en captivitat.
Actualment, ja son tres, els pares i el fill. (Foto MontNatura)

Andorra: - Naturlandia, Parc d'animals a Sant Julià de Lòria.

Els pares dels dos cadells nascuts, el 2019, a Sant Julià de Lòria (Andorra)

Vall d'Aran: -Aran Park, Parc de fauna a Bossòst
Bonic exemplar de linx boreal prenent el sol, com un gatet, a la Vall d'Aran

Podeu obtenir més informació sobre el linx, com he fet jo, visitant aquestes pàgines o enllaços:





[1] La classificació exacta de les subespècies encara és objecte de debat, però basant-se en recents interpretacions, la llista inclou, així mateix, les següents subespècies:
Lynx lynx lynx, a Escandinàvia, Europa Oriental, l’oest de Sibèria.
Lynx lynx carpathicus, als Carpats i Europa Central.
Lynx lynx martinoi, als Balcans.
Lynx lynx dinniki, al Caucas.
Lynx lynx wardi, al massís de l’Altai.
Lynx lynx wrangeli, a l’est de Sibèria.
Lynx lynx isabellinus, a l’Àsia Central.
Lynx lynx kozlovi, al centre de Siberia.
Lynx lynx stroganovi, a la Província de l’Amur.
Lynx lynx sardiniae, a l’illa de Sardenya.

[2]  A Espanya el linx forma part, des del 5 d abril de 1990, del Catálogo Nacional de especies amenazadas (RD 439/1990).

[3] Revista NAT nº 25, febrer 2007, pàg. 18 a 23.


dilluns, 18 de maig del 2020

PEL·LÍCULA DOCUMENTAL "MALEÏDA 1882"


EN EL 175 ANIVERSARI DEL NAIXEMENT DE JACINT VERDAGUER (Folgueroles 17 de maig de 1845)


MALEÏDA 1882

"És així d'alta i esvelta; fa cara feréstega, però va vestida de blanc i sa nua bellesa és la temptació del qui la veu... Ah, sí, és la Maleïda !. No intentéssiu pas anar-hi; es xucla els homes, els quals sols de lluny poden mirar-la, i un ramat innombrable roman allí petrificat, amb sos pastors i gossos d'atura, per haver tingut l'atreviment d'anar-se'n a pasturar als seus peus".
Mossèn Jaume Oliveras. La Renclusa, juliol de 1916.

El passat dimecres 14 de maig, a les 23h 10’ pel canal 33, van passar aquesta pel·lícula documental que recrea, per primer cop a la televisió, la travessa per bona part del Pirineu i l’ascensió al cim de La Maleïda (L’Aneto) que l’estiu de 1882 hi va fer mossèn Cinto Verdaguer amb la companyia d'un guia.

“No us ho perdeu...“, ens va advertir en Josep Fitó, a primera hora de la tarda, pel grup de WhatsApp.

Alguns, agraïts i obedients, li van fer cas i ho van veure aquell mateix vespre. 

L’endemà al mòbil hi bullien els comentaris: “Molt bo el docudrama. Meravellós el relat en vers, amb la gramàtica pre-fabriana del mossèn...”, "L’he trobat magnífic. Demà mateix hi aniria a recórrer aquelles valls...”, “Uns paisatges fantàstics, molt ben filmats i amb unes explicacions molt interessants. Venen ganes de tornar a visitar aquells indrets tant estimats...“, “La gelera de la Maleïda plena de neu, glaç i esquerdes (res a veure amb el que hi ha ara), pujant-hi els guies amb espardenyes i el mossèn amb botes de pell, sense soles de cautxú... relliscades assegurades...!!. Eren uns herois, uns valents...!!” a partir d’aquí la conversa derivà en com anàvem, també, nosaltres a l’alta muntanya... inicialment amb xiruques..., amb bosses de plàstic damunt dels mitjons per no mullar-los... i amb papers de diari, per no passar fred, sota l'anorac (que, sovint, les mares havien fet aprofitant una vella gavardina)... 

Potser algun dia tindrem de fer un post parlant de com eren els nostres, primers, equips de muntanya i riurem una bona estona... A veure si algú s'hi anima... !!

Tornant a la pel·lícula Maleïda 1882, aquí teniu l’enllaç de TV3 “a la carta” per si voleu (aquells que encara no ho heu fet) veure -o reveure'n- el documental. Us ho recomano:
 

El setmanari del Baix Penedès opció.cat, del 20 de gener passat, en motiu de la  estrena a la comarca de la pel·lícula en va fer una bona ressenya que, pel seu interès, reproduïm:


“El documental, dirigit per l'Albert Naudín i amb la interpretació de Lluís Soler, traça un apassionant viatge de descoberta del poeta i excursionista català. Una obra basada en el llibre "Maleïda" d'en Bernat Gasull publicat per Verdaguer Edicions.

El repte era agosarat; acostar a l’espectador un dels episodis cabdals de la història del muntanyisme a casa nostra: probablement la primera gran travessa d’alta muntanya pel Pirineu feta per un excursionista català. L’objectiu: la Maleïda (altrament ara als mapes també pic d’Aneto).


Jacint Verdaguer al sostre del Pirineu.- Mentre jacint Verdaguer preparava l’obra ‘Canigó’, l’històric muntanyenc Cèsar August Torras, desafiava el món excursionista. Es demanava qui seria el primer muntanyenc català que aconseguiria el cim de la Maleïda. Això era a la tardor del 1880. El 1881 ja hi havia el primer pretendent: el naturalista Artur Bofill, qui per causa del mal temps va haver d’abandonar la temptativa. A l’hivern d’aquell mateix any s’hi acostava el folklorista Cels Gomis. Va arribar al port de Benasc amb neu fins als genolls. L’estiu del 1882, i mig secretament, era Jacint Verdaguer qui entomava el repte. Amb el propòsit, o tal vegada també pretext, de conèixer el Pirineu per preparar ‘Canigó’, va decidir pujar la muntanya.

Tanmateix, va voler engrandir encara més aquell desafiament. Faria el cim pel costat de l’Aran, sense guies professionals, amb l’equipatge mínim, sense cordes, ni bastons, ni grampons, en travessa a peu des de la Seu d’Urgell i entremig faria altres cims. Per descomptat, en aquella època no hi havia gairebé mapes d’aquest vessant del Pirineu o eren molt generals i matussers. Però és que ell, ni tan sols disposava d’aquests mapes, ni d’una guia escrita mínimament seriosa. Per postres va haver d’amagar públicament bona part de la travessa, especialment els trossos més enasprats o per glaceres, atès que estava mal vist que un prevere fes aquella mena de coses. Tampoc no era un ric acabalat com la majoria de muntanyencs de nord enllà que ja havien assolit el cim, la majoria sortint des de Luishon (nom en occità, en francès Luchon). No tenia ni els calés ni tot el temps del món. Va haver de demanar permís al marquès de Comillas, per qui treballava, per poder disposar d’unes setmanes per dur a terme el projecte.

Més enllà que aconseguís o no l’objectiu final, aquella travessa es convertiria en una autèntica aventura que quedaria gairebé amagada durant anys i panys a recer d’una llibreta de notes on l’escriptor hi esbossava poemes, passatges èpics, reculls de llegendes, descripcions de paisatges, tradicions... i per descomptat, també vivències personals, inclòs un accident que per poc el mata.


Posar imatges als mots del poeta.- El fet ja era extraordinari en si mateix, però a més el protagonista de la història aixecava encara més les circumstàncies. Hi havia una història sorprenent i a la vegada els mots del poeta. Calia ara trobar les imatges per pintar aquelles paraules i posar l’aventura a l’abast de l’espectador.

El plantejament del documentari el conformen tres escenaris que avancen en paral·lel a mesura que se succeeix el fil narratiu. Un narrador explica l’aventura. Un Verdaguer, encarnat per l’actor Lluís Soler, que tusta ja el final de la seva vida, s’emociona i recorda aquell estiu del 1882. Un altre actor, Santi Pocino, que encarna el Verdaguer del 1882 amb 37 anys, i diversos figurants caracteritzats d’època, viuen directament la gesta dins l’entorn mateix que va succeir. Recorren els mateixos espais amb una voluntat explícita de mostrar els indrets reals de l’aventura. Aquestes imatges es veuen acomboiades pels mots del Verdaguer, ja gran, que recorda els fets. Hi ha una voluntat expressa de reproduir les paraules del poeta damunt les imatges justes que li corresponen.


Dos estius de rodatge pel Pirineu.- L’equip de gravació s’ha desplaçat durant dos estius per l’Alt Urgell, el Pallars, l’Aran i la Ribagorça. Talment com el poeta, ha reviscut l’esperit d’aquell Pirineu. 

Si escau ha pujat els cims que va fer el poeta: fos el Salòria, el port de la Picada o al capdamunt de les Maleïdes. Calia situar els personatges en el lloc precís tot tenint en compte les circumstàncies de fa 137 anys. 

La maleta feixuga de Verdaguer —que en la història real traginava ell mateix o anava passant de mà en mà entre els guies o pastors que l’acompanyaven—, ha estat també l’attrezzo que durant setmanes l’equip ha anat arrossegant per camins i carenes.


Les dificultats del repte.- El Pirineu d’ara és prou diferent del de fa 137 anys. No només per allò que per alguns pot ser molt evident, com és l’increment notable d’infraestructures, sinó que el paisatge, les activitats tradicionals, la mateixa ramaderia que descriu el poeta, ha canviat molt. A la vegada, el Pirineu ha perdut força patrimoni arquitectònic, no només les edificacions rurals, sinó moltes de les esglésies, torres i castells, que ara són només ruïnes. Les limitacions de pressupost eren evidents. Tot i així el documentari volia explicar aquest patrimoni, fins i tot amb recursos imaginatius. Per posar un exemple, l’escalfament evident del planeta, ha fet desaparèixer gairebé del tot les glaceres de les Maleïdes. Per ser fidels a la història no es podia filmar la glacera actual, ben allunyada de la que existia llavors. S’ha hagut de recórrer a la filmació d’escenes al massís dels Écrins (Escrinhs, en occità) als Alps, i conjuminar-les amb la imatge de la Maleïda actual. L’espectador se sorprendrà de poder veure el massís del segle XIX com probablement no ha plasmat cap altra pel·lícula.


Més enllà de ‘Canigó’, l’home i la muntanya.- Segurament coneixem més bé el vessant literari de Verdaguer, que no pas el fet que va ser un pioner de l’excursionisme català. Sens dubte, la travessa va servir per inspirar el poeta i escriure l’obra ‘Canigó’, tanmateix, de ben segur, hi havia altres raons. El film vol plasmar també aquest anhel personal d’exploració i d’esperit excursionista sovint a contracorrent d’allò que l’imposava l’entorn i les circumstàncies. 

Verdaguer és també l’home trasbalsat, que cerca la llibertat en una natura feréstega i un món, el de l’Alt Pirineu, situat en un espai i temps allunyat de tot i de tothom. Hom llavors podia passar dies sense trepitjar un sol camí pel qual hi pogués passar una sola rodera de carro. Era el món de l’anar a peu o a tot estirar muntat en bèsties de peu rodó.  Anar el Pirineu llavors és com ara anar al destí més estrambòtic i llunyà.

La veu d’en Lluís Soler, actor que coneix i ha interpretat ja els mots de Verdaguer, ens revela el Pirineu i el personatge. Però és que també coneixerem alguns dels companys que el van seguir en aquesta aventura; com en Ventura, guia i caçador d’ósses, en Joan Baptista Domenjó, escriptor i caminaire, el pastor del Salòria, el guia que l’acompanya per terres de Castellbó i Sant Joan de l’Erm, el jove que s’embolica amb dues porqueres, o els dos guies aranesos que acompanyarien el poeta vers les Maleïdes.


La recerca del periple.- El projecte es basa en una recerca prèvia sobre la travessa d’aquell 1882. S’obrien moltes incògnites i ha calgut una feina de formigueta per anar interpretant allò que ens ha arribat sobre l’aventura: escrits a la seva llibreta, les notes personals, els croquis, gargots de mal desxifrar, el poema ‘Canigó’, l’epistolari, referències d’altres excursionistes... Tot plegat calia encadellar-ho amb el treball de camp per poder esbrinar el recorregut i les referències que explica. El documentari s’inspira en el llibre ‘Maleïda’, publicat per Verdaguer Edicions, editorial de la Fundació Jacint Verdaguer, qui ha donat suport també al projecte.


La polèmica sobre si Verdaguer va arribar al cim de la Maleïda [1].- Uns deien que havia pujat el cim de la Maladeta, altres que no n’havia fet cap, altres que no havia gosat passar el Pont de Mahoma i els darrers que sí, que havia fet el cim de la Maleïda, conegut ara com el cim d'Aneto.

De fet, Verdaguer no va deixar cap registre dalt del cim, raó que justifica als partidaris del no, però també trobem moltes raons per explicar aquest fet. Més enllà que no li convenia aparèixer en cap registre, atès que no estava ben vist que un prevere s’enfilés per crestes i muntanyes, realment no va saber res del llibre de registre fins que va tornar de la muntanya. Es diu que el llibre estava ben amagat i reservat de manera exclusiva als clients que pujaven amb guies de Luishon. Hi ha constància de que per aquelles dates, Henri Bulle i Jean Bazillac, amb el guia Célestin Passet, que no era de Luishon, també van pujar el cim i no van saber trobar el llibre de registre.

Que va passar realment i quina versió explica la pel·lícula? Doncs no ho revelarem pas ara, però la tria es basa en una feina prou ben argumentada. 

Caldrà que l’espectador endevini si veurem o no Verdaguer encamellant-se pel Pont de Mahoma o bé ens colpirà l’expressió del prohom, just a l’avant cim, davant per davant d’un pas impossible.


Fitxa tècnica.-

Direcció: Albert Naudín
Guió: Bernat Gasull
Producció: Albert Naudín
Producció executiva: Jordina Boix
Fotografia: Samuel Colomer
Muntatge: David Ayllón i Albert Naudín
Amb: Lluís Soler, Bernat Gasull i Santi Pocino
Any: 2019
Tipologia: Ficció-Largmetraje
Gènere: Documental
Públics: Tots els públics
Duració: 61.00 '
Versió original: Català
Format: Color, 2 K, HD, Altres
Estat: Estrenada
Basada en el llibre: “MALEÏDA-L'Aventura de Jacint Verdaguer a l'Aneto" de Bernat Gasull, Verdaguer Edicions.
Una producció de FilmeXplora amb producció associada de la Fundació Jacint Verdaguer i la participació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, S.A.




[1] La nota és nostra per a complementar i intentar respondre a aquesta polèmica. David Vilaseca: “Jacint Verdaguer i Anton Calvetó a l’Aneto”, El Muntanyenc, Revista del Club Excursionista Sant Cugat, http://www.elmuntanyenc.cat/jacint-verdaguer-i-anton-calveto-a-laneto-2/