dissabte, 8 de febrer del 2020

CRÒNICA DE LA 104ena SORTIDA XINO-XANO





PASSEJADA PELS VOLTANTS DE CAMPINS: CAN PITARRA I L’ERMITA DE SANT GUILLEM


El temporal “Gloria” ha fet molt mal: a la costa, a la muntanya, als voltants dels rius, a pagesos, mariscadors i a un munt d’afectats... i a nosaltres, en el nostre “petit món”, també ens ha provocat un cert enrenou.

Quan ja teníem la sortida d’aquest mes apunt i “la crida”, per a la mateixa, penjada al Blog; tinguérem de canviar la ruta doncs -segons ens van dir els del Parc Natural del Montseny- l’itinerari que teníem previst fer, estava molt malmès i, per aquesta raó, tancat.

És per això que vàrem improvisar-ne un altre. Per a no complicar-nos gaire, convinguérem mantenir la localitat de l’excursió i -també, força important- el restaurant on teníem previst, després de la caminada, fer-hi l’àpat: CAMPINS a la vessant del Montseny que mira al Vallès Oriental.

Per si un cas, trucàrem a l’Ajuntament d’aquest poble per tal d’informar-nos sobre la viabilitat (que ve de “via” o camí) d’un recorregut -lluny de sots, torrenteres i indrets on l’aigua i el vent hi hagués pogut fer mal...- que ens permetés fer una tranquil·la passejada, abans de dinar.

Així ha estat i, si voleu seguir llegint, us ho expliquem.


Punt de trobada a Campins.- El lloc de trobada era a CAMPINS, al pàrquing del restaurant on dinarien, que hi ha a tocar de la carretera. 

L’hora acordada era “sobre les 9h 30’”. A les 9 del matí, ja hi han arribat els primers 3 cotxes que venien de Barcelona; una mica més tard, hi ha aparcat el quart, també procedent d’aquesta ciutat que, com ja comença a ser habitual, s’havia “perdut” salsant-se un trencant i tenint de travessar, per aquest motiu, bona part de Granollers. Els que venien del Maresme, han arribat quan encara faltaven cinc minuts per l’hora de trobada i els qui ho han fet des del Vallès, tot i que -segurament, han sigut els primers d’arribar al Montseny-, erròniament, ens estaven esperant (fotuts de fred), uns quilòmetres més amunt, al pàrquing de Fontmartina on primer havíem quedat per a fer la frustrada ruta del Sot de l’Infern.

Un cop més, els mòbils ens han permès desfer el malentès i trobar-nos, tots -cotxes i excursionistes- quan només passaven uns 10’ de l’hora fixada.


La primavera, tot i que encara no hi som, ens ve a rebre...

L’esmorzar.- La temperatura respecte aquests darrers dies, tal i com els qui hi entenen de meteorologia ens havien advertit, era avui més baixa: 3º C marcava el termòmetre exterior del cotxe, només d’arribar. Si estem en un indret on el vent (tot i que no sigui molt fort) bufa, la sensació de fredor s’accentua.

Tenim de passar, primer per l’Ajuntament -ens va de pas, en el recorregut cap a l’església parroquial de Sant Joan- per a recollir-hi un tríptic amb el recorregut que volem fer. Esmorzarem, dins del nucli del poble, en alguna placeta o racó tranquil i arrecerat, pensem.

Al sortir de l’ajuntament, on ens han ates molt be (no ens han pogut donar el tríptic -tot i tenir-ne alguns d’apartats per a nosaltres-, no els han sabut trobar i “com que la persona que se’n cuida, avui no hi és...”) però si que ens han imprès la informació de la ruta.

Desistim d’esmorzar a la plaça que hi ha davant l’Ajuntament, la plaça de la Vila, doncs oberta com és a la vall, el vent s’hi fa notar...

Continuem carrer amunt i decidim esmorzar aprofitant un petit espai arraconat, amb uns bancs, davant mateix de l’entrada de l’església. Millor protecció i empara, pensem, no trobarem.



Ha estat un esmorzar “tradicional”. El entrepans, al gust de cadascú; les olives, “Cada cop les trobo més bones, Elena...”, li diem, “Son de la collita de la Casa Ametller... les tenen de tots els gustos i colors !!”, ens contesta riallera; el traginar, amunt i avall -amb el “cul” ben magrejat- de la bota de vi; el cafè i els “didalets” de llet concentrada, de la Mª Rosa i en Jaume; les tassetes -de paper- i les culleretes -de fusta-; l’assortit de bombons i preses de xocolate d’en Carles; les “ulleres” de pasta de full cruixent, de la Conxita; les “gotes”, d’en Zacaries... Ja ho veieu, un esmorzar ben participatiu i “cooperatiu” tot esperant que arribi la República... !!!

Qui ha dit que feia fred... !!!


La passejada.- Avui si que el que farem és una passejada, per a justificar una mica d’exercici i recorregut de natura, abans de dinar.

Sortim, quan ja son gairebé 2/4 d’onze, de davant la parròquia de Sant Joan [1]. Continuem, entre l’església i la casa parroquial, carrer amunt. 

En un xamfrà ens crida l’atenció un enrajolat amb una bonica imatge de Sant Joan amb l’efígie clàssica del sant, com un nen petit amb un xai. El mosaic sembla signat per un tal “Sumet” i ens recorda aquelles estampes dels recordatoris de les nostres Primeres Comunions.


Can Perepoc 
Seguim carrer amunt, guanyant alçada pel mig de grans i modernes cases d’estiueig, ara el vial per on anem s’anomena Passeig de Les Tres Germanes (de quines tres germanes es deu tractar... potser les propietàries que van cedir els terrenys per on, ara, hi ha el passeig...?). Mirant cap el Montseny, a la nostra esquerra, força amunt i per sobre de la carretera que va fins a Santa Fe, destacant clarament en mig del bosc, ens crida l’atenció una gran i majestuosa casa pairal: Can Perepoc, avui dedicada al turisme rural. Nosaltres, preguntant-nos que carai deu ser aquest immens edifici (ho hem esbrinat després), seguim pujant passeig amunt.

Travessem la carretera BV-5114, la que puja cap a Santa Fe, i  arribem a una cruïlla de camins anomenada, localment, “El Descàrrec” (un altre nom estrany... què és el que hi devien "descarregar" en aquest lloc ?. Som dalt d’un serrat que s’alça a llevant del poble amb un creuament de camins. 

Si seguíssim recte agafarien la “Drecera de Gualba” que porta fins aquest poble; de dreta a esquerra, travessa l’encreuament, el GR-5 que ve de Sant Celoni i segueix cap a Fontmartina i el poble del Montseny. Nosaltres girarem a la dreta per l’anomenada “Drecera o camí de Sant Celoni”, seguint els senyals del GR-5, que ens portaria fins aquesta vil·la.

Seguim per la ruta. Als pocs metres, passem a tocar d’un mas, Can Collell, a l’esquerra (l’era -on hi veiem uns rucs- ens queda a la dreta). L’any 1886, Frederic Soler i Humbert, conegut popularment com a “Serafí Pitarra” comprà aquest mas i hi afegí un edifici annex, per això la casa és coneguda també com Can Pitarra [2].

Tot just passat Can Pitarra, deixem -a l’esquerra- el camí que va cap a Sant Celoni i agafem el de la dreta, el camí de Can Bruguera. La ruta passa pel mig d’un bosc d’alzines, “decorat” amb mascares i figures acolorides la funció o significat de les quals ignorem... una mena de “bosc fantàstic”.



La pista baixa lentament entre alguns camps de conreu, arbredes i cases d’estiueig. A l’esquerra ens queda Can Bruguera i, a la dreta, quasi a la mateixa alçada, però apartada i en un vessant del turó que estem vorejant -que porta el nom de la casa, o la casa el del turó...-, Can Guilla.

Arbre florit en una de les cases d'estiueig de dalt la carena

El roure bifurcat arrencat pel vent.
Seguim, durant una estona, pel llom de la carena. Passem per una zona on les fortes ventades del “Gloria” han fet forces malmeses entre l’arbrat. Branques i arbres partits encatifen el sotabosc a un i altre costat de la pista. Tot aquest brancatge i llenya quan s’assequi si ningú ho recull serà, per als incendis, com benzina... diem.
 
De sobte, a l’esquerra del camí hi veiem un arbre -un majestuós roure bifurcat- abatut, amb les arrels a l’aire, tombat segurament per un fort cop de vent. Te un petit rètol, amb el nº 7, d’un bonic i pedagògic projecte, fet el 2014, pels nens i les nenes del cicle superior de l’Escola pública “l’Alzinar” de Campins: “Estimar els arbres de Campins” [3]. Podem saber una mica més d’aquest roure monumental, que ja deu ser al “cel dels arbres”, gracies a una de les fitxes que van fer aquests nens [4]. L' arbre “difunt” podia tenir entre 300 o 400 anys.


El rètol identificatiu 
Quina llàstima... !!!


Amb el cor encongit, ens preguntem com pot ser que un arbre tant gros i vell (fort com un roure..., diuen) que, al llarg de tants i tant anys, devia haver vist de tot... hagi pogut ser arrancat i tombat per un cop de vent ?.


Observem que a tocar de la pista, sota de l'arbre i pel costat del pendent, l’erosió i, potser, la ma de l’home l’havia deixat força desarrelat... El fort vent, com la tenalla del dentista, n’ha fet la resta. Cap cots i dolguts, pensant en la Georgina (la nena que el va “apadrinar”, estudiar i ens el ha donat a conèixer) continuem el camí.

Passat el roure bifurcat (ara a terra) nombrosos arbres
 monumentals voregen el camí, entre ells, l'alzina bifurcada. 

Al pocs metres hi ha uns quants grans arbres més, entre ells un altre de “catalogat” -amb el nº 6- pels nens de l’escola, una alzina bifurcada [5],  també d’uns 300 o 400 anys d’edat.

L'alzina bifurcada, sortosament, encara en peu.

El camí va baixant, pel mig del bosc, en direcció a l’ermita de Sant Guillem, que ja veiem envoltada de prats amb les serres del Montnegre i El Corredor com a fons.

Poc abans d’arribar al pla veiem, a la nostra dreta, enfilada a tocar d’un camp, la Creu de la Missió o de Sant Guillem [6]. Ens hi arribem. Com que anem molt be de temps i el dia i el paisatge hi acompanyen, ens hi estem una estona contemplant la visió que, des d’aquest lloc, es te de tot l’entorn: el Montseny, per un costat, amb Campins al seu peu i la vall on hi ha l’ermita de Sant Guillem i com a teló de fons les serres del Montnegre i el Corredor, per l’altre. Aprofitem l’indret i el monument per a fer-hi la foto de tot el grup de “passejadors”.




Baixem, seguint la ruta, cap a l’ermita de Sant Guillem [7] i la masoveria o casa de l’ermità que hi te, exactament, al costat. Una simpàtica gosseta ens ve a rebre. La capella te les portes obertes de bat a bat. Ho aprofitem per a fer-hi una visita més detallada. És bonica i, com diria en Josep Maria, “endreçada”. Els uns asseguts al banc perimetral de la porxada; d’altres prenent el sol i/o xerrant i alguns immortalitzant-ne els detalls amb fotografies o fent festes a la gosseta (que ens ha estat acompanyant en tot moment), ens hi estem una bona estona.




Continuem l’itinerari, ara per una pista més fressada, carena avall. Hem deixat enrere els prats i camps que envolten l’ermita i entrem dins d’un bosc de roures, alzines i un sotabosc amb forces galzerans.



Al poc arribem a Cal Teixidor, una antiga masia reformada posteriorment -com és ven evident-. Aquí el camí (que nosaltres hem de seguir) tomba a la dreta, per dins del bosc i en direcció a Campins.


Cal Teixidor

Quan som a l’alçada del mas El Figueral -que veiem un xic apartat de la pista- el camí planeja entre camps de conreu. Aquí les fortes pluges del “Gloria”, també hi han deixat senyal: nombroses cicatrius, en forma de petits recs per damunt de la pendent dels camps, marquen el pas de l’aigua i el camí, amb senyals de fangueig i amb les rodades de les “pales” i els tractors encara marcades, ens indiquen que la pista quedà ben colgada de terra. Nosaltres però, avui, hi hem pogut passar sense cap dificultat.

La pista ens porta fins a la carretera a tocar del restaurant La Terrassa de Campins on hi tenim aparcats els cotxes.

És ¼ d’una, molt aviat per a dinar, tenim temps doncs per a fer un parell de visites culturals amb els cotxes. Primer anirem fins al Monestir de Santa Magdalena de Mosqueroles, l’ermita de Santa Magdalena o de Sant Marçal de Baix [8] que amb aquests tres noms és coneguda aquesta església romànica, amb tres naus i tres absis, situada al nucli de Mosqueroles. Quan ja hi som la voltem mirant-ne els detalls i hi fem algunes fotos.


Capçalera de Santa Magdalena de Mosqueroles
El Puig ses Olles, al centre de la foto i el Turó de l'Home, a la
seva esquerra, des de Santa Magdalena de Mosqueroles

Encara tenim temps per arribar-nos fins al poble de la Costa del Montseny per a visitar-ne un altre monument: l’església parroquial de Sant Esteve de la Costa del Montseny [9] que conserva encara restes de l'edifici del segle XII, així com un magnífic comunidor del segle XVII. La seva situació privilegiada permet, així mateix, contemplar unes molt bones vistes de la vall.




No, no canten els àngels... son tres monges !!!
Des del comunidor sentim un dolç cant que sembla sortir de l’interior de l’església. La porta, aparentment, sembla tancada. Quan l’empenyem comprovem que el cant, efectivament, surt d’allà i no és una melodia enregistrada (com ens pensàvem i sovint passa en molts temples); son les veus de tres monges que hi ha, al peu de l’altar, als primers bancs. Anem entrant en silenci, ocupant els bancs més propers a la porta i procurant no torbar l’acte ni els moments d’oració d’aquella petita -minúscula- comunitat. La capella buida, amb la capçalera il·luminada i les veus dolces, tranquil·les i acompassades -amb algun “duet”- de les joves monges [10] ens ofereix un marc i uns instants únics.


La colla, en silenci, escoltant el
cant de la petita comunitat.

Tornem a l’exterior i fem, encara, una mica de temps fins que a ¼ de dues, ens dirigim cap al restaurant de Campins per a dinar.

Entre els més veterans de la colla recordem que l'abril del 1963, aquí a Campins, durant la Setmana Santa hi vàrem fer amb el nostre agrupament, el Santíssim Redemptor, un campament. Recordeu on va ser... ?, preguntem. En Josep Lluís, a l'hora de dinar, ens ha dit que recorda era, més o menys, en un camp prop d'una corba de la carretera -sota, però força avall, del restaurant on dinarem-, "ara no ho sabríem reconèixer..." afegeix. Temps era temps...

En total hem recorregut uns 3,5 km i superat uns desnivells de +/- 75 m. El temps que hi hem emprat, amb visites i aturades, ha estat de 2h 30’ (en moviment, és a dir caminant, 1h 15’).





El dinar.-  A 2/4 de dues en punt, entrem al restaurant La Terrassa de Campins. En Josep Surdé, ja fa una estona que ens hi està esperant i en Josep Lluís ho fa quan nosaltres estaven aparcant de tornada de la Costa del Montseny.

Ja hi tenim la taula parada i les noies, diligents ens porten les cartes del menú, la beguda i unes primeres plates de pa torrant amb l’oli, la sal i els tomàquets per a que cadascú s’ho prepari al seu gust.



Triem els primers i segons plats i comencem. L’excursió d’avui, tranquil·la i un xic improvisada, ha resultat força be. El temps ens hi ha acompanyat, el paisatge -amb tocs i color primaverals-, indrets amb força interès natural i històric i alguna sorpresa com l’arbre monumental caigut o el cant gregorià de les monges a l’església de Sant Esteve. Avui potser és el dia que, els diferents grupets que s’han anat formant al llarg de la passejada o en les nombroses pauses, més hem xerrat... Clar que això és el més habitual per tant no és, certament, cap novetat.

Les noies que serveixen al restaurant, ens comencen a portar la teca i, en conseqüència però per pocs moments, es fa el silenci. Escudella amb cigrons, trinxat, albergínia farcida, amanida de colors, ... i de segons, conill a la brasa, calamars a la planxa amb verduretes, galtes, paella,... Tot al seu punt i molt bo.

A les postres, en Josep Lluís que aquest mes compleix 75 anys (ho podem dir perquè, en forma com està, n’aparenta moooolts menys !!), ens convida a cava. 



Brindem a la salut de tots, els qui hi som i els qui avui no han pogut venir, i especialment per l’homenatjat.



Prenem els cafès, tallats, carajillos i cigalons. Demanem el compte, paguem, ens acomiadem de les noies que tant be ens han atès i sortim.


Comiat.- Ens acomiadem fins a la propera sortida -tot i que alguns “viatgers” ja ens han anunciat que no vindran perquè seran fora a fer unes “gestions” i una mica de turisme de natura al Panamà-. Ens acomodem als diferents cotxes i enfilem el camí de retorn a les respectives llars.

La propera Xino-Xano serà, tot i que ja ho confirmarem, el dijous 5 de març.

Fins llavors doncs, si és que no ens veiem abans. Gracies a tots i a totes per la vostra companyia i participació.


Una abraçada.


Text.- Pep

Fotografies.- Joan Miquel, Carles P., Enric i Pep


Ruta Wikiloc.- Joan P.      
   
 

NOTES:



[1]   L’església de Sant Joan de Campins apareix documentada l’any 1231, però té elements romànics del segle XII i conserva una pica baptismal romànica que podria ser, com a molt, d’inicis del segle XIII. De l’estructura original conserva la base del campanar i l’antiga porta d’entrada d’arc de mig punt i emmarcada amb grans dovelles. L’any 1895 va capgirar-se el sentit de l’església, s’obrí una nova façana on abans hi havia el presbiteri i el portal primitiu romànic va ser tapiat. A l’interior, fent de suport de l’altar major, hi ha una pica baptismal d’immersió que sembla datar de finals del segle XII o de començaments del XIII. Des del mes de desembre de 2007, el campanar de l’església de Sant Joan llueix un carilló amb dotze campanes que toca per les festivitats i cada dia, just després de les dotze campanades de migdia, fa una melodia que recorda a l’Àngelus.

[2] De fet, com ja s’ha dit, son dues cases Can Collell i la casa que al seu costat hi construí el dramaturg i poeta Frederic Soler i Hubert, ”Serafí Pitarra”, l’any 1886. Can Pitarra, està adossat a la cara de migdia de la masoveria . A la casa es van fer diferents ampliacions, amb un estil similar a la casa original; només, la façana té un estil colonial, amb les columnes i el porxo. En el frontis de l'edifici, al primer pis, hi ha dos marcs de rajoles blanques, amb lletres blaves. Al primer diu: “Aquesta casa, coneguda per “Mas Collell”, fou comprada per en Frederic Soler  i Hubert (Serafí Pitarra) el dia 21 d'abril de 1886”. A l'altre posa:  “Pertanyent aquest mas a la seva filla Blanca Soler de les Cases, s'hi calà foc el dia 25 de setembre de 1907 i el feren reedificar ella i són marit Carles Serra Clarà, l'any 1908, en què s'hi col·locà el bust del seu inoblidable pare per honrar sa memòria”. Pitarra hi escrigué part de les seves obres i se'n conserven alguns records. Actualment és propietat de la família Tohà.

[6] Segons la Gran Enciclopèdia Catalana, la “Santa Missió” és una “sèrie continuada de prèdiques, lliçons doctrinals i exercicis pietosos que són fets durant alguns dies en una parròquia o localitat per un o uns quants sacerdots, anomenats missioners”. Els actes es convocaven generalment des de la tardor fins el mes de maig. Comptaven generalment amb dos missioners. Si la població tenia un nombre d’habitants gran, la xifra pujava a quatre o cinc. Els actes de la “Santa Missió” (el rosari de l’aurora, la catequesi, les confessions i comunions, les novenes, les concentracions multitudinàries, les benediccions públiques de malalts, les processons….) estaven plens de sermons abrandats gairebé monotemàtics: la por a la fi del món i l’amenaça de l’infern. Després de la Guerra Civil, en ple “nacionalcatolicisme”, va ser quan aquets actes van agafar mes importància, semblava que l’única solució que se li oferia al poble derrotat i deprimit era agafar-se a la vida a través de la fe, convidant-lo a acudir en massa a les esglésies. Els dies de la “misión”, per fer-s’hi present, s’havia de cuidar la indumentària: les dones no hi podien pas assistir sense mantellina al cap -aquella mena de vel negre de tul i blonda- i malgrat fes calor havien de vestir obligatòriament amb mitges i màniga llarga, ja que, si no, es podien trobar amb la desagradable sorpresa que no les deixaven entrar, o, encara pitjor, que les traguessin de la sala de sermons. Els homes, contràriament, si portaven boina o gorra, se l’havien de treure en senyal de respecte. Durant aquells dies es tancaven comerços i bars «Es muy de alabar el cierre completo y voluntario de cafés, tabernas y barberías durante los actos misionales, así como la suspensión de espectáculos en días festivos.» deia un comunicat oficial l’any 1947. Aquets actes van començar la seva davallada un cop acabat el Concili Vaticà II, abans de 1970. Tornant a la Creu que ens ocupa, el nom “oficial”, es la Creu de la Missió i el “popular”, la Creu de Sant Guillem. Es tracta d’un monument commemoratiu de la Santa Missió de l’any 1929. És de base circular, construït amb pedra mig desbastada i suporta vuit contraforts que acaben de manera fusiforme. Aquest cos superior té vuit elements de pedra, dels quals els quatre de dalt sostenen a manera de mènsules, els extrems del ferro forjat que surt dels peus de la creu, la qual corona el conjunt. La creu, pròpiament dita, té decoracions amb claus i cintes sinuoses de forja. Es diu que va ser obra de seguidors o alumnes d’en Antoni Gaudí com a treball de fi de curs.

[7] La primera notícia d’aquesta ermita és de l’any 1488, quan es donà llicència per a captar diners destinats a la seva construcció o reparació. L’any 1581 es diu que feia poc que s'havia construït; alguns autors, però, daten la construcció de l’ermita els primers anys del segle XVI. D’altres arriben a afirmar  que ja hi havia una temple més antic, del segle VIII, que es va ampliar i reformar (com sembla ho confirmen la volta de canó del sostre del presbiteri i d’altres detalls de l’edifici). Els altres tres trams del sostre de la nau són de volta d'aresta. Hi ha dos ulls de bou oberts en els trams segon i tercer. Té un petit campanaret d'espadanya, amb un sol ull de mig punt, per a la campana. A l’interior hi ha un cor amb balustrada de fusta i a la façana, protegint l’entrada, hi ha un porxo -amb un embigat de fusta- que es recolza sobre la paret de pedra i suportat per dos pilars d’obra. L’interior de la capella, es pot visitar si els masovers de la casa que hi ha, paret per paret de l’ermita, hi son i se’ls demana la clau. El segon diumenge de maig s’hi celebra l’Aplec, amb una missa, ballada de sardanes i un esmorzar popular.

[8] L'església romànica de Santa Magdalena de Mosqueroles, coneguda antigament per Sant Marçal de Baix, pertany a la parròquia de Sant Martí de Mosqueroles dins del terme municipal de Fogars de Montclús. L'església de Santa Magdalena fou erigida en el pas del segle XI al segle XII pels monjos de Sant Marçal del Montseny, que hi traslladaren per poc temps el seu monestir, fins que el 1104 foren obligats a retornar al Montseny. El 1642 es va adaptar la nau central com a capella dedicada a Santa Magdalena i les laterals -dedicades abans a Sant Miquel i Sant Gil- es destinaren a usos agrícoles. A mitjan segle XIX fou adquirida pel propietari del veí mas Ferrer, i el 1980 pel senyor Joaquim Cordomí que n'emprengué la restauració amb l'assessorament de la Generalitat de Catalunya. Es tracta d'un edifici, fosc i grisenc, fet de pedra esquistosa del Montseny, de planta basilical i capçalera triabsidal. Les seves proporcions, més ample que llarg, fan pensar que mai no va ser acabat i manca el darrer tram de les naus. La nau central és coberta amb volta de canó seguit de perfil apuntat i l'absis i les absidioles amb volta de quart d'esfera. Hi ha finestres de doble esqueixada als tres absis i al mur de llevant de la nau central, sobre l'arc presbiteral, on també hi ha dos òculs. Les naus es comuniquen a través d'amples arcs formers de mig punt. La façana de ponent, totalment arrebossada, podria datar-se al segle XVII (a la llinda de la porta d'accés hi ha la data 1642), té un òcul i un campanar de cadireta de dos ulls. Davant de porta hi ha el cementiri. Una gran esquerda travessa, de dalt a baix, un dels laterals de la façana i la coberta d’aquesta mateixa nau, està malmesa.

[9] L’església de Sant Esteve de La Costa és molt antiga (està documentada ja en un diploma reial de l’any 862), tot i que les parts més velles de l’actual edifici (els absis i la nau central) corresponen al segle XII. El campanar, l’escala exterior que hi accedeix i el bonic comunidor son de l’any 1680. A l’església si van afegir, posteriorment, dues capelles a cada costat de la nau central i, el 1758, es va construir la sagristia que mutilà l’absidiola de migdia de la romànica capçalera trevolada. A l’interior del temple, hi ha una pila baptismal i un retaule amb escenes de la vida de la Verge, ambdós del segle XVI, el retaule te també una bonica imatge –moderna- de Sant Roc. La peça més valuosa des del punt de vista artístic és, però, una imatge gòtica de la Mare de Déu dels Àngels, d’alabastre i de 75 cm d’alt, una obra –signada- per l’escultor Berenguer Ferrer de començaments del segle XIV i molt venerada per la gent de la zona.

[10] També, un cop a casa, hem esbrinat el possible origen o lloc d’estada d’aquestes religioses i hem trobat el següent enllaç:




diumenge, 2 de febrer del 2020

EL GUIATGE A CATALUNYA (1)

Girl Guides angleses l'any 1912

 El Guiatge a Catalunya (1)


Entre els mesos de febrer i maig de l’any passat publicarem en aquest Blog un treball de tipus històric sobre “Els Exploradores de España a Catalunya”. El nombre de visualitzacions  (que s’acosten a les 200 i, en el darrer capítol, les supera) ens ha animat a continuar aprofundint en aquest tema.

L’Eduard Candami (un veterà company dels Scouts de España) va comentar i hem pogut constatar, que en els estudis sobre el passat escoltista, les noies guies sovint apareixen tangencialment o, fins i tot, son gairebé oblidades. Ho podríem estudiar, varem dir.  Això va motivar a en Bernat Bertomeu (membre de Minyons Escoltes i Guies Sant Jordi de Catalunya), el nostre inquiet i sempre ben disposat estudiant d'història, a liderar el repte d'anar esbrinant els origens d'aquest moviment femení a casa nostra.

Ell ha estat doncs, en aquesta ocasió, el redactor en cap i "el director" de la recerca. L’ Eduard i un servidor hi hem contribuït com a fidels i amatents ajudants -fent alguna cerca als buscadors de vells diaris- i, en algunes -poques- ocasions, davant d'alguna noticia o fet que ens ha sobtat, fent d’”opinadors”. 

Ha estat un treball en equip però, cal reconèixer i dir-ho, la principal feina l'ha fet en Bernat. Per a ell, doncs el mèrit i les critiques, si és que n’hi ha, les atribuirem a l’”equip”. No en va tots, en menor o major mesura, hi hem posat cullerada.

Al nostre Clan, encara ben actives, en tenim una molt bona representació de les “noies guies”: De les Guies d’España, la Conxita, l’ Elena, la Maria José i -sempre en el nostre record- la Montse,... i  de les “Noies Guies”, de les guies “catalanes”, l’Elena, la Montserrat, la Maria Rosa,... 

A elles i, a totes les guies d’arreu, dediquem aquest treball.

L’hem fet amb molta il·lusió, cercant però el rigor i el contrast documental, confiem sigui del vostre interès i us agradi.



PRIMERA ÈPOCA: 1913 - 1915


El mètode d’anàlisi històrica-lògica és un concepte aplicable a l’estudi de l’evolució de l’educació. En aquest sentit, i pel que ateny a l’escoltisme i el guiatge, és lògic pensar que els mateixos processos i causes que van desembocar en l’eclosió de l’escoltisme per als nois incidiren en el desenvolupament del guiatge per a les noies, sinó de manera calcada, ja que malauradament el reconeixement dels drets femenins distava del dels masculins a principis del s. XX, sí similar. No obstant això, és lògic pensar que la renovació pedagògica proposada per als nois despertés l’interès de les noies de la mateixa època i, no només això, sinó que els mateixos promotors de l’escoltisme fossin els del guiatge. I així va ser.

Baden Powell ja es plantejava des d’un bon principi, el maig de 1908 a la revista The Scout, el fet que les noies poguessin ser també scouts. Les nombroses cartes de germanes o cosines de boy scouts que anà rebent durant aquell mateix període també aplanà el terreny per el que havia de venir aviat. Pel 1908 ja hi havia noies que, pel seu compte, es vestien com els seus germans exploradors i assajaven les seves mateixes activitats, com ara Miss Elsi Lee a Newcastle Upon Tyne. La desorganització inicial del Moviment, on hi havia gran quantitat de tropes locals però encara no una oficina central que les controlés, va fer que algunes noies formessin part de tropes sense que els quadres dirigents del Moviment n’estiguessin assabentats. 


Aquest va ser el cas també de Sybil Cannadine, el mateix any, que demanà ser membre de la tropa de St. Mark’s Camberwell de Londres i va ser acceptada sense reticències pel seu Scoutmaster [1].


El 4 de setembre de 1909, 6 noies, vestides amb uniforme de boy scouts, van accedir d’amagatotis al Jamboree celebrat al Crystal Palace de Londres, amb una concurrència d’11.000 boy scouts, van adreçar-se a en BP en persona i van expressar-li la seva voluntat de ser exploradores com els nois. En BP va dir, després de mostrar la seva sorpresa i un cert rebuig, que s’ho pensaria [2].

Només 2 mesos més tard, es va publicar un primer esquema del Guiatge a la revista The Boy Scouts Head Quarters Gazette [3], amb un programa més suau que els dels nois per no alarmar els detractors que veien un perill masculinitzador en el Moviment. BP va proposar a la seva germana petita Agnes formar una organització separada per a les noies adaptant el llibre Scouting for Boys i el 1910 es va formar oficialment la Girl Guides Association (GB). Baden-Powell va triar el nom de Girl Guides en honor al famós cos de guies de l'Índia que es van distingir per la seva capacitat general i habilitat per trobar recursos amb dificultats, per la seva agilitat i valor. El 1912 ja hi havia molts grups de noies a molts països de la Commonwealth i en algun altre. Per exemple, Juliette “Daisy” Gordon Low va ser la fundadora del guiatge als Estats Units aquell mateix any [4].


Juliette “Daisy” Gordon Low, al centre de la foto, introductora 
del guiatge als Estat Units. (Imatge de l'any 1925)

A Catalunya, després de les primeres passes d’en Ramon Soler Lluch el 1910 i dels Exploradores Barceloneses el 1911, amb grups formats majoritàriament en escoles, es volgué reproduir el mateix esquema per a les noies. És així com el 8 de febrer de 1913 apareix en diferents capçaleres de la premsa barcelonina la notícia que s’acabava de constituir l’associació denominada Girl Guides, “amb el fi d’organitzar a Espanya l’«Escola per mares», i el «Servei obligatori de la dona i les noies exploradores.»” [5]. El seu Comitè Nacional era presidit pel mestre Miquel Mallach Caula i comptava amb Andreu Cabré (professor i advocat) com a tresorer, Josep Fernández Llobera (metge) i Artur Planas Creixell (metge) com a vocals, i Antoni Vilalta i Roca (mestre) com a secretari. La seva seu era al carrer Aribau, 48, principal. En Mallach era ni més ni menys que l’instructor del Grupo “Comercio” dels Exploradores Barceloneses, constituït just 1 any abans, i en Vilalta era l’instructor del Grupo “Industria”, constituït 2 mesos després, és a dir, l’abril de 1912.


És més que evident, doncs, l’estreta relació entre la formació i evolució dels Exploradores Barceloneses amb les de les Girl Guides, que de seguida i en les nombroses notícies en premsa posteriors serien conegudes com a Niñas Exploradoras. La premsa estatal se’n va fer ressò el 12 de febrer de 1913 a través de La Correspondencia de España, diari de Madrid, i el dia 13 a El Globo i l'ABC (pag. 19).


Gràcies principalment a les obres d’en Marcel Gabarró [6] [7], fruit del buidatge d’algunes notes de premsa de l’època, i a d’altres notes de premsa, que de vegades les complementen i de vegades les esmenen, podem reconstruir com s’anaren desenvolupant els fets.  El 28 de febrer apareix un article on s’esmenta per primer cop l’Instituto Exploracionista Femenino, suposat ens que engloba tots els grups de la geografia espanyola com a «escuela de madres». Ni en Gabarró ni nosaltres hem estat capaços de trobar aquests altres grups d’aquest Instituto. Serà comú en els mesos següents que les notes de premsa de les activitats de les Niñas Exploradoras apareguin sota l’epígraf “Por la cultura femenina”, per tal de subratllar la finalitat de formació femenina ideal de l’època, física, cultural i intel·lectual, però només en certes parcel·les auxiliars per fer-la millor mare i esposa, “para desempeñar las funciones propias de su sexo y, en una palabra, perfectas mujeres” [8]. 

En canvi el 22 de març de 1913 apareix una llarga carta titulada “La educación de la mujer”, a La Correspondencia de España, diari madrileny, i signat per Rosa de la Poza Saenz, alumna de 6è de batxillerat i germana d’un explorador dels d’Iradier, on advoca per la implantació d’una branca femenina dels Exploradores de España. El dia 1 d’abril, al mateix diari i la mateixa noia, en una altra extensa carta, proposa anomenar aquesta nova branca com a Exploradoras. La carta és contestada per Melchora Herrero, membre de la Escuela del Hogar, que li fa saber que la idea que proposa és similar en les tasques de formació del caràcter, instrucció i vida a l’aire lliure, duta a terme per l’associació Camp Fire Girls of America, paral·lela a la de les Girl Scouts als Estats Units [9]. 
 
Veiem per tant que hi ha una inquietud per formar el caràcter de les noies tal i com fa l’escoltisme amb els nois, però que s’ofereixen diferents propostes: una branca de la Exploradoras de España, encara incipient, una sucursal d’una associació americana, o una versió de les Girl Guides ja materialitzada a Barcelona. Per altra banda es comença a albirar una competència pel monopoli de la representativitat del Moviment en diferents associacions. La rapidesa en l’aparició de las Niñas Exploradoras degué agafar amb el peu canviat als Exploradores de España que fins el juliol de 1914 no feren cap comunicat al respecte.

Tornant una mica enrere, el 25 d’abril de 1913 L’Esquella de la Torratxa, periòdic humorístic, li dedicà tota una plana (p. 2) a la notícia i aportà més informació. Els uniformes es podien adquirir a la segona planta dels Almacenes El Siglo. El més rellevant però és que la notícia parla de la coeducació de l’associació. Hem de fer notar aquí que el sentit del terme no és el que s’entendrà a partir de la dècada dels anys 60, és a dir, educar nois i noies compartint activitats, sinó que està parlant d’educar en les mateixes activitats tant a nois com a noies, però separats, amb la qual cosa ens podem fer una idea del què suposava en aquella època oferir certa educació a les noies. El 2 de maig li dedica la il·lustració, satírica, de la portada.


El 10 d’abril La Academia Calasancia també es fa ressò de l’inici de la Institució. La resta de l’any 1913 no trobem més informació en premsa, la qual cosa ens fa suposar que s’estaven organitzant, i molt, ja que l’any 1914 va ser frenètic.

Les notes que apareixen el 1914 solen esmentar sempre el nombre i composició dels Grups formats. La primera és del 7 de febrer [10]  i s’esmenta l’inici del curs el següent dia 16. A través de les notes de premsa posteriors [11]  es poden identificar els 3 primers grups de l’institut i les seves instructores principals i auxiliars:

 Grup 1: col·legi de la Srta. Mercedes Musella, C/ Manso, 64.
Instructores adjuntes:
Teresa Farrús
Anita Panadés
Maria Blasco
Maria Ester
Josefa Prades

 Grup 2: col·legi de la Srta. Joaquima Masdeu: Ginebra, 47, a la Barceloneta.
Instructores adjuntes:
Gloria Marton
Rosita Pons

 Grup 3: col·legi de la Srta. Concepció Borràs, Pg. de Sant Joan, 166.
Instructores auxiliars:
Vicenta Corominas



Les activitats més recurrents foren:

  conferències separades per grups entre setmana i cada setmana del 16 de febrer fins els juliol sobre: medicina, anatomia (algunes amb demostracions d’autòpsies), dret usual, pedagogia maternal i higiene impartides per professionals en cada matèria, majoritàriament homes, amb un total de 166 conferències només el 1914 i 210 el 1915!
  exercicis de gimnàstica sueca.
  excursions tots els grups junts, preferiblement els dies festius, als voltants de Barcelona com ara:
8-3-1914: excursió al Camp de la Bota
21-3-1914: excursió a Montjuïc.
28-3-1914: acampada a la platja dels estibadors de la Barceloneta.
5-4-1914: acampada al pantà de Vallvidrera, jugant al Indian Tag i fent exercicis de bandera.

Niñas Exploradoras en un Festival Infantil al Turó Park el gener de 1914.
(Hemeroteca diari ABC)

Niñas Exploradoras del grup "Musella" a Vallvidrera. Revista Feminal abril 1914

12-4-1914: acampada a la muntanya del Coll.
19-4-1914: acampada a la Font dels Ocellets (Pedralbes) i visita a la Casa de la Maternitat.
26-4-1914: visionat d’una pel·lícula a Vallvidrera.
30-4-1914: excursió a Can Tunis
10-5-1914: col·lecta en pro del Comité Supremo de la Federación Femenina contra la Tuberculosis. Recaptat: 481, 83 pessetes.


7-6-1914: acampada a Casa Baró.
14-6-1914: acampada a la Font dels Tres Pins (Montjuïc)
24-5-1914: assistència a la festa dels nens pobres al Parc Güell.
21-5-1914: excursió a la Font del Lleó (Caldes de Montbui)
24-5-1914: assistència al Festival infantil organitzat per la Federació contra la Tuberculosi al Parc Güell.
25-10-1914: acampada a Casa Baró.
29-11-1914: excursió a Esplugues de Llobregat.
8-12-1914: excursió a Montjuïc i visita al vapor “Príncipe de Asturias” convidades per la Secció de Ciències de l’Ateneu Enciclopèdic Popular.
13-12-1914: acampada a la Font dels Ocellets (Pedralbes).

Les nenes tenien com a mascota un ase anomenat “Perico” que també treien a passejar en dates assenyalades. Pagaven 60 cèntims cada trimestre a no ser que no s'ho pugessin permetre, ja que llavors en quedaven exemptes. S'hi admetien nenes i noies de 8 a 20 anys.

En l’excursió del 5 d’abril van coincidir amb els nois del Grup “Patria” dels Exploradores Barceloneses els quals van formar al seu pas “prueba de respeto y de cariño que agradecieron las señoritas y que fue vista con agrado por el público” (La Publicidad, 9-4-1914, p. 3). En el mateix exemplar s’anuncia ja que s’està formant un nou grup i es vaticina que l’exemple de Barcelona serà seguit aviat per tota Espanya, senyal que en aquell moment encara no hi havia, allà, cap altre grup. 

En l’excursió del dia 26 d’abril tornen a coincidir amb diferents grups de “Boy Scouts”, sense especificar quins, i tots plegats, a les 12 del migdia, proclamaren visques obeint la circular per l’Assemblea Nacional dels Exploradores de España que s’estava celebrant en aquells moments a Madrid. Aquest fet és important ja que denota que las Niñas Exploradoras se sentien institucionalment lligades als Exploradores de España. El destacable d’aquell dia, però, va ser l’atac d’apoplexia que poc després va patir el president de la Institució, en Miquel Mallach, i que li produí la mort poques hores més tard, tot i l’auxili del Doctor Verderó que els acompanyava. La pèrdua d’en Mallach, ànima de les Girl Guides, tindria un efecte de desemparament en les mateixes, si més no institucional. Un cop enterrat al dia següent,  el substituí en la presidència el fins llavors vocal, Josep Fernández Llobera.

Al juliol la Diputació provincial denegà una subvenció per a les Girl Guides per fer unes colònies al·legant manca de mitjans econòmics. El mateix mes s’encunyà una medalla amb el lema Super hanc petram [12] a la qual el Comitè Nacional de la Institució volia condecorar a les primeres nenes i instructores que s’hi van inscriure. Quan? en una excursió-festival que se celebrà a Sant Joan Despí els dies 25 i 26 de juliol. Aquest acte tingué ja gran transcendència a la premsa abans i després de l’esdeveniment [13]. Hi assistiren una setantena de nenes. El tinent d’alcalde (l’alcalde estava malalt) els imposà les medalles Super hanc petram a les instructores i les de la constància a les nenes que no havien faltat a cap excursió. Hi assistí Álvaro de Castro, instructor i Cap del Comitè Local de la Tropa d’Exploradores de Sant Feliu del Llobregat, amb la Junta de senyores protectores. En acabar el festival dissabte a la nit tothom del poble es desvivia per hostatjar les nenes a casa seva i fins i tot als seus pares. Diumenge les nenes feren la promesa juntament amb 2 Exploradors del Grup "Cervantes", fent de mestres de cerimònia el senyor Âlvaro de Castro i en Josep Fernández Llobera, President de les Girl Guides, en presència de bona part del poble.  L’èxit fou tal que allà mateix es constituí el Comitè Local de Sant Joan Despí tant de nois com de noies, apuntant-s’hi uns quants nens i nenes en aquell mateix moment i prenent la promesa als 2 primers. L’acte serví, suposadament, per agermanar les dues organitzacions, la de nois, Exploradores, i la de noies, Girl Guides, amb el beneplàcit dels senyors de Castro, Fernández i també d’en Vilalta, secretari del Instituto. Fins aquí la descripció dels fets. Caldria llegir entre línies però, per què a partir d’aquest moment la realitat institucional començà a torçar-se. El 31 de juliol apareix una nota en premsa on diu:

“Para evitar ciertas interpretaciones a que pudiera prestarse alguna noticia referente a las «Girl Guides» o Niñas Exploradoras, el Comité provincial de los Exploradores hace saber al público que dichas niñas no pertenecen a la Asociación Nacional de «Los Exploradores de España» ni tiene esta Institución la menor relación con la de los Exploradores.” [14]

El dia 1 d’agost es publicava en una altra nota la rèplica:

“Para evitar ciertas interpretaciones a que pudiera prestarse alguna noticia referente a los Boy-Scouts, en nombre del Comité nacional de la Institución Girl Guides (Niñas Exploradoras), el secretario don Antonio Vilalta, hace saber al público, que verdaderamente, dichas niñas, no pertenecen a la Asociación de los Exploradores de España, no teniendo con dicha Institución más relaciones que las propias hijas de la hidalguía y de la cultura que caracteriza ambas Instituciones.”  [15]

Què havia passat en tan sols 1 mes per a que l’agermanament es tornés desmentiment? No ho sabem del cert, però és possible que els dirigents dels Exploradores de España volguessin redreçar les noies de soca-rel formant una nova associació pensant que, després de l’èxit clamorós de Sant Joan Despí, aquesta aconseguiria fàcilment una gran filiació. La segona nota sembla més un “conforme” per part de les Girl Guides, que una altra cosa. La malaurada absència del carismàtic i traspassat Sr. Mallach és bastant probable que també incidís en la manca d’entesa. Com diem, però, només són suposicions.

Mentrestant les Girl Guides seguiren fent la seva vida i arribaren al punt culminant del curs fent uns campaments a Berga del 22 al 31 d’agost convidades per l’Ajuntament d’aquella localitat, amb burro inclós! Hem de pensar què suposava anar de Barcelona a Berga en aquella època i què era passar 9 dies fora per a un grup de nenes. Tota una fita que els seus camarades Exploradores, agermanats o enemistats, no podien ni somniar! Com no podia ser d’una altra manera, aquest esdeveniment i els detalls de cada dia també foren profusament seguits per la premsa, destacant la visita al Pi de les Tres Branques, el dia 29 [16].


El 26 de setembre el diari El Diluvio informa que l’endemà se celebrava una festa a Sant Feliu de Llobregat amb els Exploradores de Barcelona. En el mateix article dona fe de la formació d’un nou grup de Girl Guides, dirigit per la Srta. Magdalena Barber, al carrer Sant Miquel, 58, de la Barceloneta. D’aleshores ençà aquest grup passa a tenir el número 3 que abans tenia el de la Srta. Borràs, i en el repàs en premsa [17] de les seves activitats no s’esmenta mai més ni al de la Srta. Borràs ni al de la Srta. Masdeu (Grup número 2). L’ànima de les Girl Guides devia ser la Srta. Mercedes Musella, ja que és ella qui signa la pràctica totalitat del resum d’activitats en les notes de premsa.

El 20 de setembre trobem aquesta notícia:

“Nos ruegan las interessadas que hagamos constar que el grupo de Niñas Exploradoras Masdeu y Borrás, se han separado de la Asociación de Girl-Guides.”[18]

En tombar l’any es produeix el gran impàs preàmbul del desastre. El 2 de gener de 1915 La Vanguardia informa:

“Ha quedado legalmente constituida la Asociación de Exploradoras de España, cuya junta directiva la constituyen las señoras siguientes: Presidenta, dona Joaquina Masdeu Bertrán; vicepresidenta, doña Teresa Puig de Mas; tresorera, dona Manuela Gutiérrez de Casero; secretaria, doña Carmen Fernández de Labiega; vicesecretaria, dona Trinidad Moreno de Cincúnegui; vocales, las señoras Serra, Borrás, Puig y Argala. Se nos ruega hagamos público que las niñas que deseen inscribirse como Exploradoras de España, se dignen pasar por el domicilio social (Ginebra, 47, colegio).”

No pot quedar doncs cap dubte que 2 dels 4 grups fins aleshores existents de les Girl Guides (Niñas Exploradoras), el de la Srta. Masdeu i el de la Srta. Borràs, van decidir passar-se a la nova associació oficialista, la de les Exploradoras de España, i que establiren la seva seu en el local del col·legi de la Srta. Masdeu. Estem parlant doncs d’una escissió en tota regla.

El 17 de gener Les Niñas Eploradoras anaren a beneir el ruc “Perico” per la festa de Sant Antoni Abad [19] . El dia 22 del mateix mes, una nova nota alimentà la polèmica:

“Habiendo llegado la noticia del Comité Nacional de la Asociación Girl Guides (Niñas Exploradoras) que existen unas señoritas que se titulan Exploradoras de España, se hace público que las mismas nada tienen que ver con la verdadera institución, y con tales exploradoras. — El presidente, Doctor Fernández Llobera.” [20]

En el mateix exemplar, però a la pàgina 20, las Exploradoras de España publiquen els membres de la seva Junta Directiva. El següent dia 27, en el mateix diari El Diluvio, s’anuncià que s’estava formant un nou grup de les Niñas Exploradoras al col·legi de la Srta. Elvira Moreno, al carrer Rosselló, 180. Estem parlant, doncs, d’un cinquè grup.

És a dir i recapitulant, primerament hi hagueren 3 grups de les Niñas Exploradoras (Musella, Masdeu i Borràs). Més tard n’obrí un de nou (Barber) i l’any 1915 es constituí l’associació escindida, Exploradoras de España, a la qual hi anaren de trànsfugues 2 grups (Masdeu i Borràs). Finalment un nou grup (Moreno) s’incorporà a les Niñas Exploradoras, quedant aquestes amb 3 grups i les Exploradoras de España amb 2.

El dia 19 de març el Capità General convidà a les Exploradoras de España a la jura de bandera de la guarnició [21]. El 13 d’abril apareix una altra notícia important al diari La Publicidad. Es relata com l’Ajuntament de Premià convida el Comitè Provincial de las Exploradoras de España amb efectius també dels Exploradores, sumant més de 400 nens i nenes i amb la presència d’en Josep Maria Ço de Triola, instructor del Grup “Stadium” i substitut d’en Pere Rosselló al capdavant dels Exploradores Barceloneses des del juny de 1913 fins que passaren a ser una secció local dels Exploradores de España, el 1914, essent substituït per Mario Giménez Ruiz. Per tant, queda clar com el sector oficialista dels Exploradores de España apostà sense vacil·lacions per les Exploradoras de España deixant de banda les Girl Guides.

El dia 2 de maig apareix una nova nota polèmica on les escindides pretenen declarar-se com les úniques legítimes:

“Habiendo llegado a manos de la Junta directiva de «Las Exploradoras de España» una denuncia firmada por don E. Bosch referente a una sección de niñas que se titulan Exploradoras y que acamparon el día 25 próximo pasado en Santa Cruz de Olorde (sic), conviene a las mismas hacer constar que nada tiene que ver dicho grupo con las «Exploradoras de España», única Asociación de esta clase legalmente constituida en esta capital.” [22] 

Les Niñas Exploradoras, però, seguien fent gala de la seva activitat, com ara la segona participació en la Festa de la Flor en pro de la Federació Femenina contra la Tuberculosi el 20 de juny de 1915, recaptant 838,31 pessetes [23].  L’última nota en premsa [24]  d’ambdues associacions és la que es refereix al resum d’activitats de les Niñas Exploradoras i dona fe del paper d’una i de l’altra. Mentre les Girl Guides (Niñas Exploradoras) estaven ben implantades a la ciutat i feien una feina efectiva d’educació en el guiatge, a les Exploradoras de España no se’ls coneix cap activitat fora d’arrogar-se la oficialitat de pertinença als Exploradores de España i contribuir, amb la seva escissió, a la desaparició de les dues associacions. Una veritable pena de deslleialtat i manca de fraternitat i un indicador de l'anhel d’autonomia que també seguia latent en els Exploradores Barceloneses i que acabaria comportant la seva emancipació dels Exploradores de España, el 1933, al formar els Boy Scouts de Catalunya, hereus d’aquells. 

Abans, però, el guiatge tornaria a renéixer.

(Foto: Revista Stadium núm. 114, 31-7-1915, pàg. 493)
 
Balanç del curs 1914-1915 de les Girl Guides (Niñas Exploradoras)
a La Publicidad del 6 d'agost de 1915.



[5] 8-2-1913, El Poble Català, p. 2. La mateixa notícia amb el text equivalent castellà aparegué el mateix dia a El Diluvio, diario político de avisos, noticies y decretos, p. 20 i a La Publicidad, p. 2.

[6] Gabarró, Marcel (1978). «Noies Guies». Orígens Mundials de l’escoltisme. Treball inèdit. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

[7]  Gabarró, Marcel (1999). «L’escoltisme a Catalunya, 1912/1939». Barcelona d’excursió, excursionisme i escoltisme més enllà del lleure ciutadà.. Barcelona: Ajuntament de Barcelona. ISBN 84-7609-924-X.

[8] La Tribuna, 2-4-1913.

[10] La Vanguardia, 7-2-1914, p. 3.

[11] La Publicidad, 16-3-1914, p. 3; La Publicidad, 24-3-1914, p. 2; El Diluvio, 3-4-1914, p. 1; La Publicidad, 4-4-1914, p. 13; La Publicidad, 9-4-1913, p. 3; El Diluvio, 11-4-1914, p. 2; El Diluvio, 17-4-1914, p. 1; La Vanguardia, 17-4-1914, p. 4; La Publicidad, 25-4-1914, p. 3; El Diluvio, 30-4-1914, p. 1; La Publicidad, 3-5-1914, p. 3; La Publicidad, 9-5-1914, p. 3; La Vanguardia 11-5-1914, p. 6; La Publcidad, 14-5-1914, p. 7; La Publicidad, 20-5-1914, p. 1; La Publicidad, 24-5-1914, p. 3; La Publicidad, 29-5-1914, p. 7; La Publicidad, 3-6-1914, p. 7; La Publicidad, 11-6-1914, p. 3; La Publicidad 17-6-1914, p. 3; La Publicidad, 19-6-1914, p. 8, La Publicidad, 11-7-1914, p. 3.

[12] “Tu ets Pere i damunt d’aquesta pedra...” en al·lusió a les paraules que Jesús dirigí al seu deixeble Pere quan li encomanà la continuïtat de la seva obra.

[13] El Diluvio 21-7-1914, p. 13; El Diluvio 24-7-1914, p. 2; La Vanguardia, 24-7-1914, p. 4; La Publicidad 25-7-1914, p. 2; La Publicidad, 30-7-1914, p.5.

[14] El Diluvio, p. 2 i a La Publicidad, p. 4.

[15] La Publicidad, 1-8-1914, p.4.

[16] El Diluvio 1-8-1914, p. 17; La Publicidad, 18-8-1914, p. 1; La Publicidad, 22-8-1914, p. 1; El Diluvio, 25-8-1914, p. 23;  La Publicidad, 30-8-1914, p. 4; La Publicidad, 31-8-1914, p. 2; La Publicidad, 1-9-1914, p. 4; La Publicidad, 3-9-1914, p. 4; La Publicidad, 4-9-1913, p. 3; La Publicidad, 16-12-1914, p. 3.

[17] La Publicidad, 30-10-1914, p. 4; La Publicidad, 3-12-1914, p. 3; La Publicidad 12-12-1914, p. 3.

[18] Las Noticias, 20-9-1914.

[19]  La Publicidad, 17-1-1915, p. 6.

[20] El Diluvio, 22-1-1915, p. 18.

[21] La Publicidad, 19-3-1915, p. 3.

[22] La Publicidad, 2-5-1915, p. 4.

[23] El Poble Català, 22-6-1915, p. 1; La Publicidad 23-6-1915, p. 4.

[24] La Publicidad, 6-8-1915, p. 5.