divendres, 21 d’abril de 2017

SANT JORDI 2017

Sant Jordi. Dibuix del nostre enyorat
 i benvolgut company Josep Blanc.
(Reproduït de "Barcelona Escultista"
II Època, nº 2, abril 1966)


AQUELLES ANTIGUES 
FESTES DE SANT JORDI
(1940-1975) 

Enguany volem aprofitar la Diada de Sant Jordi -a més de per a desitjar-vos una jornada ben plena de cultura, olors, amor i felicitat- per, donant una mirada al passat, rememorar la historia (la que hem sabut i pogut esbrinar) i els records dels Sant Jordi escoltistes celebrats, principalment a Barcelona, després de la passada Guerra Civil.

La branca del vell arbre escoltista de la qual nosaltres formarem part –hereva dels Exploradores Barceloneses- (1), fins i tot en el període més fosc del franquisme, continuà celebrant la Festa de Sant Jordi.

Un any just, després que la guerra civil es pogués donar per oficialment acabada, el 22 d’abril de 1940 (precisament el dia abans de Sant Jordi), el nou règim, per mitjà d’una circular adreçada a tots els governadors civils provincials, suspenia l’escoltisme a tot l’estat i donava el monopoli de la formació dels adolescents al Frente de Juventudes. L’ escoltisme es veié obligat a passar a la clandestinitat –era, com a conseqüència i efecte d’aquesta disposició, il·legal- i no serà (com veurem) fins a partir dels anys 50 que, tot i continuar prohibit, es començà a permetre, amb una certa “tolerància”, una moderada i limitada activitat dels nous agrupaments i la participació en conferencies internacionals. 

Per la història oral que ens ha arribat sabem que, ja en els primers anys del franquisme –els més negres i sinistres-, alguns membres dels Antics Exploradores es trobaven a Barcelona, de tan en tan, en llocs discrets –domicilis particulars, entitats culturals (2), religioses o benèfiques, clubs excursionistes,...- per a, nostàlgics i esperançats, rememorar els vells temps i mantenir un cert caliu per si, algun dia, es podia fer reviure de nou la flama de l’escoltisme.

Una de les celebracions que, en la mesura de les seves possibilitats, procuraren mantenir, cada any, era la del patró: Sant Jordi. Cal arribar però, fins als anys 50 del passat segle, per a trobar entre velles carpetes i hemeroteques referències documentals i/o públiques sobre aquest tema.

La primera –que hem pogut localitzar- és aquest programa, del Sant Jordi de 1952, publicat pels Antics Exploradores. A la portada hi ha una imatge del Sant Jordi del Palau de la Generalitat de Barcelona i, a la contraportada -amb una evident simbologia escoltista-, hi podem veure la salutació scout, un escolta fent onejar la bandera de Sant Jordi per damunt del globus terraqui, l'estel del matí i el lema dels Exploradores: "Siempre adelante".

Programa Festa de Sant Jordi 1952. Portada.
Programa Festa de Sant Jordi 1952. Contraportada.
Els anys següents, del 1953 fins el 1957, comencem a trobar ja –a l’hemeroteca del diari “La Vanguardia Española” de Barcelona- un seguit de notes breus, anunciant o ressenyant, diferents Festes escoltistes de Sant Jordi.

LA VANGUARDIA, 19 d’abril de 1953.-    
El XL aniversario de los Exploradores de España.
En estos días se cumplen cuarenta años de la fundación de los Exploradores de España («Boys Scouts») y con este motivo los antiguos miembros de tan españolísima institución nacional celebran el grato acontecimiento con diversos actos de hermandad, coincidiendo con la fiesta religiosa de San Jorge, Patrón de los mismos. Así, para recordar tiempos felices de aquellos muchachos de hace cuarenta años, ayer tuvo efecto la apertura de una magnífica exposición de fotografías retrospectivas, denominadas «De nuestros primeros tiempos», que se exhibe en los salones del Liceo Técnico, de la calle de Caspe, 37, y que llamó poderosamente la atención del público y de los numerosos antiguos exploradores que vivieron por unos instantes los mejores años de su juventud. Esta exposición permanecerá abierta durante todo el día de hoy, hasta las ocho de la noche, en que quedará clausurada. Otros actos tendrán efecto y terminarán, como no podía suceder de otra manera en una institución tan eminentemente católica y española, con la celebración de una misa, que el antiguo capellán de aquel organismo, reverendo doctor Guillermo Aleu, ofrecerá el próximo domingo, día 26 en la Capilla Francesa. Durante el Santo Sacrificio de la misa se procederá a la tradicional bendición de las rosas de San Jorge y a la salida del acto religioso los antiguos exploradores de España y sus familias se reunirán en un céntrico restaurante para terminar la efemérides con un almuerzo de hermandad.

LA VANGUARDIA, 24 d’abril de 1954.-
La fiesta anual de los Exploradores de España.
Para solemnizar el XLI aniversario de la fundación de los Exploradores de España («Boy Scouts»), durante estos días viene exhibiéndose con mucho éxito en el local de los Antiguos Alumnos de los Reverendos Padres Salesianos una bellísima exposición de fotografías escultistas y una rara colección de sellos de correos extranjeros editados como recuerdo de actos escultistas celebrados en todo el mundo. Este año la íntima fiesta que con motivo de la festividad de San Jorge, Patrón de los «scouts», celebran con añoranza nuestros ex muchachos exploradores españoles tendrá un doble y sentimental aliciente. En efecto, sabemos que de una manera espontánea y muy cordial los exploradores rendirán mañana domingo un cariñoso homenaje al que fue en sus años mozos y sigue siendo a lo largo de más de ocho lustros, su querido jefe, don Mario Giménez Ruiz, todavía pletórico de bondad y amabilidad y con un singular don de paciencia paternal que nadie ha olvidado a pesar del largo tiempo transcurrido. El acto tendrá efecto en un céntrico restaurante, después de asistir a la santa misa, que se dirá en la cripta de Nuestra Señora de Pompeya a las once de la mañana, oficiada por el capellán de los Exploradores de España, reverendo doctor Guillermo Aleu, seguida de la tradicional bendición de las rosas y plática. 

LA VANGUARDIA, 20 d’abril de 1955.-
LA XLII FIESTA PATRONAL DE LOS EXPLORADORES DE ESPAÑA.
El próximo domingo, día 24, continuando la festividad de San Jorge, celebrará su XLII fiesta anual la antigua y benemérita Institución de los Exploradores de España «Boy Scouts» cuyos actos, por gentileza de las autoridades competentes, tendrán efecto en el recinto del «Pueblo Español» de Montjuich. Como de costumbre a las once de la mañana el capellán de los exploradores barceloneses Rvdo. Dr. Don Guillermo Aleu oficiará la santa misa y bendecirá las tradicionales rosas que serán entregadas a los asistentes. Al mediodía, después del aperitivo, se celebrará el almuerzo anual de hermandad entre los exploradores y sus familias, terminándose la jornada con un ameno fin de fiesta. En el transcurso de los actos de la mañana se tributará un cariñoso homenaje al antiguo instructor y fundador, don Emilio F. de Villalta  haciéndole entrega de una placa recordatorio, en agradecimiento por su constante entusiasmo y ayuda al escultismo barcelonés.

LA VANGUARDIA, 18 d’abril de 1956.-
ANTE LA FIESTA PATRONAL DE LOS EXPLORADORES DE ESPAÑA.
Este año, la fiesta de San Jorge, glorioso Patrón dé los “scouts” barceloneses, será de luto y de tristeza para todos a causa del reciente fallecimiento de su digno jefe el coronel de Ingenieros, don Mario Giménez Ruiz (3), quien ha dejado un vacio difícil de llenar en la magnífica institución de los Exploradores de España. Don Mario Giménez fue, en 1912, nombrado primer jefe provincial de los “scouts”, a pesar de las múltiples ocupaciones que absorbían su tiempo, tanto militares como de carácter particular, el jefe de la Tropa de Barcelona supo orientar, guiar y educar, durante más de cuarenta años casi consecutivos, a miles y miles de muchachos que hoy, ya hombres, son dignos ciudadanos conscientes de sus deberes para con Dios, la Patria y la familia. Con motivo, pues, del luctuoso acontecimiento de la pérdida del llorado jefe, el próximo domingo día 22 del actual, se dirá una misa de réquiem, que oficiará el capellán de los «scouts» doctor Guillermo Aleu Díaz, presbítero, en la cripta de la Iglesia de nuestra Señora de Pompeya, a las once de la mañana. A continuación de la función religiosa, todos los asistentes se trasladarán al cementerio para depositar unas flores sobre la tumba del maestro como tributo del cariño, agradecimiento y cordial recuerdo de sus alumnos y subordinados.

LA VANGUARDIA, 24 d’abril de 1957.-
NOTAS DIVERSAS
La fiesta anual de los ex Exploradores de España.
Los ex muchachos que pertenecieron a la institución española de «Boys Scouts», festejarán su fiesta patronímica de San Jorge, el próximo domingo, con una misa en la iglesia parroquial de San Félix Africano (calle de Francisco Aranda 21, detrás del Parque de la Ciudadela), que oficiará el reverendo doctor don Guillermo Aleu. Al mediodía se reunirán en un acto de hermandad, en un céntrico restaurante.

S’obre a partir d’aquest any un parèntesi, pel que fa a evidències documentals, de dos anys. 
D' aquells darrers dos anys de la dècada dels 50 i a partir dels anys 60 la informació que –a les hemeroteques- hem pogut anar aconseguint és més escassa i espaiada (o no ho degueren comunicar a la premsa o be, aquests -potser per falta de "contactes" que, des de dins del diari, els donessin un cop de mà- no els ho publicaren). Tot i això pensem que, d’una o altra manera, cada any al llarg d'aquestes dècades els Sant Jordi es degueren continuar commemorant.

LA VANGUARDIA, 26 d’abril de 1960.- 
Los antiguos Exploradores de España celebraron la festividad de San Jorge.
Para conmemorar la festividad de San Jorge, los antiguos miembros de los Exploradores de España celebraron el domingo diversos actos, que se vieron muy concurridos por ellos y sus familiares y se desarrollaron en un ambiente de grata hermandad. Dichos actos dieron comienzo con una santa misa oficiada por el que fue capellán de la patriótica Institución, en la parroquia de San Jorge, procediendo después a la bendición y entrega de las rosas tradicionales. Después los asistentes a esta conmemoración se trasladaron a un salón de fiestas sito en la Plaza de Lesseps, donde tuvo lugar un vino de honor y la entrega de los banderines conmemorativos de la fiesta de San Jorge, efectuándose asimismo en un pequeño escenario un a modo de fuego de campamento con canciones y juegos a cargo del elemento juvenil. Resultó una fiesta muy simpática, que permitió además a la mayoría de los concurrentes recrearse en agradables recuerdos de su vida montañera.

Sant Jordi 1960. Banderí commemoratiu.
Imatge gentilesa d' Eduard Candami

LA VANGUARDIA, 18 d’abril de 1962.-
Cincuentenario de una organización juvenil española: Los “Boy-scouts” barceloneses.
En estos días se cumplen cincuenta años de la fundación de los Exploradores de España (Boy-scouts) dentro de la organización mundial establecida en 1907 por el teniente general ingles Sir Robert Baden Powell con el fin primordial de conseguir –son palabras de S.S. el Papa Pio XII- una juventud sana, robusta y alegre conforme a los ideales de la Institución y con la ayuda de Dios. En Barcelona quedan todavía muchos de aquellos pioneros de 1912 que rememoran con nostalgia su época de muchachos confiados y llenos de espíritu animoso, fuerte y patriótico. Recordemos con efusión en esta efemérides la presencia de aquellos patricios que fundaron la Institución escultista barcelonesa: los marqueses de Foronda –que fue el primer presidente-, de Alfarrás, de Alella y de Castell-Florite; el coronel de ingenieros Mario Giménez, primer jefe provincial y otras personalidades de la Ciudad Condal.
Los supervivientes de aquellos días de primeros de siglo fuertemente unidos, todavía hoy, por el afecto fraterno de entonces se proponen celebrar el cincuentenario de su Institución “scout” con los tradicionales actos religiosos dedicados a honrar a su celestial Patrono San Jorge con una solemne misa que se oficiará el próximo día 29 del actual en la iglesia de Religiosas de la Divina Providencia  (calle de Ntra. Señora del Coll 40) en el transcurso de la cual se procederá a la bendición y distribución de rosas a los asistentes. A continuación en un céntrico restaurante se reunirán los antiguos y los nuevos “scouts” con sus familias en un ágape de hermandad. Como recuerdo de tan señalado acontecimiento se entregaran artísticas y valiosas medallas conmemorativas del cincuentenario, dibujadas y acuñadas expresamente para la fiesta por antiguos Exploradores de España hoy hombres de valía en las diversas actividades nacionales.  

LA VANGUARDIA, 21 d’abril de 1963.- 
Antiguos Exploradores de España.
Con motivo de la fiesta de San Jorge, los Antiguos Exploradores de España celebrarán esta mañana, a las once, una misa oficiada por su capellán, doctor Aleu, en la iglesia de las Religiosas Clarisas de la Divina Providencia (calle de Nuestra Señora del Coll, 36-40).


Sant Jordi 1963. Banderí commemoratiu
 que, pensem, podria ser d'aquest any.

Festa de Sant Jordi 1964.-


Pels records -i les fotografies- podem afirmar que aquell Sant Jordi es celebrà una missa, com es venia fent els anys anteriors, a les Clarisses del carrer Ntra. Sra. del Coll amb el dels Albigesos i després un dinar de germanor al qual hi acudien, principalment, els Antics Exploradors, familiars i alguns caps o membres dels consells dels grups existents


Sant Jordi 1964. Sortint de la misa a les monges Clarisses 
(carrer de Ntra. Sra. del Coll) Foto J.M. Cortés

Sant Jordi 1964. Sortint de la misa a les monges Clarisses
(carrer dels Albigesos
). 
Foto J.M. Cortés

Sant Jordi 1964. Baixant pel carrer de Ntra. Sra. del Coll desprès 
d'assistir a missa a l'esglèsia de les monges Clarisses.

Festa de Sant Jordi 1965.-

Gràcies a una fotografia -que al seu darrera porta escrit "Sant Jordi 65"- sabem que també aquest any es celebrà. No hem pogut esbrinar, però, el lloc. Podria ser el primer cop que ho vàrem fer al jardí del convent de les Filipenses del carrer de Nena Casas, però no ho podem afirmar del cert...


Scouts del "Santíssim Redemptor" al Sant Jordi de 1965
(Foto J.M. Cortés)
Sant Jordi 1965. Banderí commemoratiu.
Imatge gentilesa d'Eduard Candami

LA VANGUARDIA, 23 d’abril de 1966.-
Programa organizado por los Exploradores de España.
Los Exploradores de España se proponen celebrar su fiesta patronal con diversos actos, que tendrán lugar en la Casa de las Religiosas Filipenses (calle Nena Casas, 37). Comenzará la fiesta, organizada por los actuales exploradores, los Scouts de España, a las 11 de la mañana, con una Misa de campaña, oficiada por el Rvdo. Guillermo Aleu, consiliario de los Exploradores de España, nombrado por el obispo mártir de Barcelona, doctor Irurita. En el transcurso del santo sacrificio se procederá a la bendición y distribución de las tradicionales rosas a los asistentes. Los scouts de España ofrecerán, a continuación a los antiguos exploradores, simpatizantes y familiares un vino español en el mismo recinto y como recuerdo de tan señalada fiesta en el calendario escultista, se entregará un artístico banderín, confeccionado especialmente para este acontecimiento.

Sant Jordi 1966. Representació del Clan "Oso Gris"(al mig de la fotografia)
als jardins de les monges Filipenses del carrer Nena Casas.

Sant Jordi 1966. Programa.

LA VANGUARDIA, 22 d’abril de 1967.-
Los exploradores celebrarán la festividad de su Patrón.
Mañana domingo, día 23, los «Exploradores de España» celebrarán su fiesta patronal con diversos actos, que tendrán lugar en la Casa de las Religiosas Filipenses, de la calle Nena Casas, 37. La fiesta organizada por los actuales Exploradores, los «Scouts de España», empezará a las 10 de la mañana con el acto de izar la bandera de la Patria y renovación de la Promesa. Seguidamente se celebrará una misa de campaña; oficiada por el consiliario de los Exploradores de España doctor Aleu nombrado por el obispo mártir doctor Irurita, y en el transcurso del Santo Sacrificio, se procederá a la bendición y distribución de rosas a los asistentes. A continuación los Scouts de España ofrecerán a los Antiguos Exploradores, familiares y simpatizantes un vino español en el mismo recinto. Corno recuerdo de la Fiesta se entregará - un banderín estampado especialmente para este acontecimiento. 

Sant Jordi 1967. Programa.

LA VANGUARDIA, 25 d’abril de 1968.-
San Jorge, patrón del escultismo mundial.
Los «Scouts de España»  celebraran una fiesta en Llisá de Vall el próximo domingo.
Los «Scouts de España», actuales exploradores españoles, como todos los años se preparan para conmemorar la festividad de San Jorge, patrono del escultismo mundial. El domingo, día 28, se proponen celebrar la Fiesta de San Jorge en Llísá de Vall (Barcelona), con un programa de actos, que incluye: Honores a la Enseña Nacional, santa misa, en el transcurso de la cual se procederá a la bendición y distribución de las tradicionales rosas a los asistentes, una visita a las instalaciones «scouts» de la Fiesta, a la exposición filatélica de tema «scout», comida de hermandad y, al final, un gran fuego de campo. Como recuerdo de tan señalada Fiesta en el calendario escultista, se entregará un artístico banderín especial para este acontecimiento. Se ha organizado un servicio de autocares que partirán de la plaza de Lesseps, a las 9 h. del domingo, día 28. Para reservas: señor Noguera, teléfono número 224-79-30.


Invitació del Comité i Cap del Grup
"Santissim Redemptor" al Sant Jordi de 1968

Sant Jordi 1968.  Planell del lloc de la
 Festa, al dors de la carta d'invitació.
Sant Jordi 1968.  Programa.

Sant Jordi 1968.  Banderí commemoratiu.

LA VANGUARDIA, 22 d’abril de 1969.- 
La Asociación «Scouts de España» se reunirá en San Quirico Safaja el día 27.
La Asociación «Scouts de España» (ASDE), en Barcelona, se dispone a celebrar su acostumbrada Fiesta de San Jorge, que este año tendrá efecto en San Quirico Safaja, el día 27 del presente mes de abril. La Patrulla del Kanguro, de Cádiz, (más de cuarenta años en activo) se desplazará a Barcelona a fin de celebrar la Fiesta de San Jorge con los «Scouts» catalanes y conmemorar así el 40 aniversario de su participación en la Jamboree que tuvo efecto en nuestra ciudad durante la Exposición Internacional del año 1929, cuando los «Scouts» se llamaban en nuestra patria «Exploradores de España», de los que los actuales «Scouts» son los continuadores. Se celebrará una misa seguida de un Gran Fuego de Campamento. Quienes lo deseen podrán trasladararse al lugar de la Fiesta en los autocares puestos especialmente a su servicio que partirán de la Plaza de Lesseps a las siete y media de la mañana del día 27. Los correspondientes billetes, así como los tiquets para las bolsas almuerzo de la Comida de Hermandad y los banderines conmemorativos pueden adquirirse en el local del Grupo respectivo o en Muntaner, 166, pral., hoy de 7 a 8 de la tarde.

Invitació del President del Consell Local de la ASDE
 al Districte de Barcelona per al Sant Jordi de 1969

Sant Jordi 1969. Sant Quirze Safaja.(Fotografia d'en Eduard Candami
 a "Homenatge a Pedro Beltran"
).


Sant Jordi 1969. Programa.

Sant Jordi 1969. Homenatge al 42è 
aniversari de la Patrulla del Kanguro.

Sant Jordi 1969. Portada de la revista 
del Districte VOZ SCOUT nº 1 Oct. 1969, 
amb amplia informació sobre la Festa.

A partir del 1970, tot i que l’escoltisme no serà formalment legalitzat fins el 31 de gener de 1977 –cal dir (si volem ser rigorosos) que uns anys abans, l’octubre de 1974, la Delegación Nacional de la Juventud “integrà” (amb l’acord dels seus llavors dirigents) al seu si, com a entitat col·laboradora, a la Asociación Nacional de Exploradores de España (ANEDE) (4)-, quan l'Associació dels Scouts d'Espanya (ASDE) va ser legalitzada completament gràcies al treball d'en Enrique Genovés i d’en Santiago Matas (5) els, cada dia menys, sobrevinents dels Antics Exploradores i els “grups” dels Scouts de España dels districtes de Barcelona i Terrassa celebraven ja, d’una manera més notòria i pública, cada any el Sant Jordi.

L’any 1970, extraordinàriament, trobem dues notes de premsa (els dies 14 i el 19 d’abril) a LA VANGUARDIA parlant de la Festa de Sant Jordi:

LA VANGUARDIA, 14 d’abril de 1970.-
La festividad de San Jorge.
Actos programados por los «Scouts de España».
La asociación «Scouts de España» se dispone a celebrar su tradicional Fiesta de San Jorge, que también este año tendrá efecto en San Quirico de Safaja el 19 del presente mes. Sé- desarrollarán diversos actos, que se iniciarán con los honores a la Bandera Nacional. Seguidamente el capellán «scout», Rvdo. P. Francisco Gamisans, celebrará la santa misa. Están previstos un completo repertorio de juegos para «lobatos» y «scouts» que finalizarán con un gran fuego de campo. Quienes lo deseen podrán trasladarse al lugar de la fiesta en los autocares puestos especialmente a su servicio, que partirán de la Plaza de Lesseps a las 7.30 de la mañana del día 19. Los correspondientes billetes, así como los «tíquets» de las bolsas de almuerzo de la comida de hermandad y los banderines conmemorativos, pueden retirarse en los grupos de la Asociación, en sus locales respectivos, o bien en Muntaner 166, pral., los próximos días 15, 16 y 17, de 7 a 8 de la tarde. Quedan invitados muy especialmente los antiguos exploradores de España, sus familiares y amigos.

Carta d'invitació Sant Jordi 1970.
Comitè i Consell del Grup Santíssim Redemptor. 


LA VANGUARDIA, 19 d’abril de 1970.-
Fiesta de los Scouts de España en honor de su Patrón San Jorge.
Con motivo de la festividad de San Jorge, santo patrón de los Scouts de España, se ha organizado para hoy, domingo, un programa de actos conmemorativos que tendrán efecto en el campo deportivo de la Delegación de Juventudes en San Quirico de Safaja, fiesta organizada conjuntamente por los Distritos de Barcelona y Tarrasa y a la que concurrirán asimismo representaciones de los de Tortosa y Gerona y además las Guías de España. El programa se desarrollará con el siguiente horario: 10 horas, inauguración de la fiesta siendo izadas las banderas; 10,15h Santa Misa y bendición de las rosas de San Jorge, responso por los Scouts fallecidos y renovación de la promesa Scout por los asistentes; 11h, salutación del presidente del Consejo Local de Barcelona y entrega de carnets de identidad Scout a comités de Grupo, y Trofeos; 13,30h juegos y actuaciones Scouts por los distintos grupos; 14 horas, comida de hermandad; 16 h., fuego de Campamento, con participación de los Distritos de Barcelona y Tarrasa; 18 h., se arriarán banderas y despedida con el «Cant dels Adeus» y a las 18,15 h., clausura y regreso a los puntos de origen.

Sant Jordi 1970. Banderí commemoratiu

Aquell any 1970, va ser el darrer Sant Jordi al qual el nostre Clan hi va participar de forma, diguem-ne, oficial. A finals d’aquell curs 1969-1970, per diferent raons –internes i externes- deixàrem, com a unitat formalment constituïda dins l’organització, d’existir. Continuàrem, però, amb un altre ritme i forma.

Continuem ressenyant, fins al 1975, algunes notes de premsa i documents que hem localitzat.

LA VANGUARDIA, 21 d’abril de 1971.-
La festividad de San Jorge.
Actos organizados por los Exploradores de España.
El día 25, domingo, los Exploradores de España conmemorarán la festividad de su santo patrón San Jorge. Se ha previsto que la jornada se desarrolle en la finca Can Valls, de Olzinellas, de rancio sabor escultista por las muchas actividades allí efectuadas con la valiosa ayuda de don Pío Valls. Los actos empezarán a las diez de la mañana con los honores a la bandera nacional, siguiendo la santa misa y finalmente reparto de las rosas de San Jorge. Por la tarde habrá un fuego de campo con interesante participación. Para asistir a la Fiesta de San Jorge, pueden dirigirse a los diferentes Grupos de Exploradores de España, o bien a la Comisaría de Zona, calle Muntaner, 166, principal, hoy día 21. 


Sant Jordi 1971. Can Valls, Olzinelles. (Fotografia d'en
 Eduard Candami a "Homenatge a Pedro Beltran"). 

Sant Jordi 1971. Programa.

LA VANGUARDIA, 20 d’abril de 1972.-
La festividad de San Jorge.
Actos organizados por los Exploradores de España.
El domingo, día 23 de abril, los Exploradores de España de la zona de Cataluña tienen preparados diversos actos para conmemorar la fiesta de San Jorge, patrono del escultismo. La jornada se desarrollará en San Quirico de Safaja, en los terrenos del campamento de Juventudes, cedidos especialmente para estos actos. A las 10 de la mañana, después de izar bandera, el capellán Scout, reverendo Padre Pascual Malo, celebrará la santa misa, y en el ofertorio serán bendecidas las tradicionales rosas de San Jorge para ser entregadas a todos los asistentes. Para dicha fiesta ha sido estampado un banderín conmemorativo que con el extenso programa preparado dejará un grato recuerdo a todos los participantes e invitados a la fiesta de San Jorge. En forma muy especial, se invita a todos los antiguos Exploradores de España y sus familiares, que pueden reservar sus plazas en los autocares especiales, en la calle de Princesa, 50, local del Grupo Santa María del Mar, cualquier día laborable de 7.30 a 9 de la noche.


Portada de la revista de la Zona IV (Catalunya),
Editada pel Clan "El Lobo Feroz". Nº 5, abril
 1972

Pàgina 3 de la mateixa revista, amb una 
al·legoria a la Festa de Sant Jordi del 1972.
LA VANGUARDIA, 6 de maig de 1973.-
Los exploradores de España celebran la fiesta de San Jorge.
Actos programados para hoy.
Los Exploradores de España de la Zona IV Cataluña, celebraron ayer y continuarán hoy su tradicional Fiesta de San Jorge. Este año tendrá lugar en el castillo de Montjuich el desarrollo de los actos principales de la fiesta. Hoy los actos se iniciarán con la ceremonia de izar banderas y, seguidamente, la santa misa. Finalizada la parte religiosa, los grupos que componen la Zona IV-Cataluña actuarán en varios juegos y actividades propias del mundo «scout».

L'any 1973, la celebració de la Festa de Sant Jordi començà el dissabte dia 5 amb una sessió de cinema, a les 5 de la tarda, a la Sala d'Actes del Col·legi dels Salesians on es projectà la pel·lícula "Veinte docenas de hijos". A les 10 del vespre, al restaurant "La Manigua" de l'Avd. de Sarrià es va fer un sopar de germanor.

L'endemà, el diumenge 6, la Festa -a la qual aquell any acudiren a més dels grups de Barcelona, els de Girona i de Tortosa- es celebrà al costat del Castell de Montjuic en el lloc anomenat -diu la carta d'invitació- "La Luneta del Mar" (6). A l'acte hi assistí també el Jefe Scout Nacional que llavors era en Santiago Matas.

Sant Jordi 1973. Invitació a la sessió de cinema.

Plànol amb les indicacions del lloc 
on es va fer el Sant Jordi 1973.

Sant Jordi
 1974

La Festa de Sant Jordi del 1974 es celebrà el diumenge 19 de maig a Font Martina, al Parc que la Diputació de Barcelona tenia al Montseny. 



Sant Jordi 1974. Llobatons, amb alguns caps,
 dels grups "Baden Powell" i "Gandhi". Arxiu Eduard Candami

Sant Jordi
 1975

El Sant Jordi del 1975 es celebrà, el dies 25 amb un sopar de germanor a Barcelona, el 26 amb una trobada-joc de llobatons a Barcelona i el diumenge 27 d'abril amb la Festa i concentració de tots els grups del Districte, al Bosc de Can Feu de Sabadell.

Scouts del grup "Baden Powell" al Sant Jordi 1975.
Arxiu Eduard Candami
Programa del Sant Jordi 1975.
Arxiu Eduard Candami

Convocatòria del Sant Jordi 1975.

Fins aquí, una part de la història que nosaltres també hem viscut.  Explicada i ressenyada -a partir dels nostres records, documents, algunes fotografies i el que en digueren els diaris-. Confiem us hagi interessat i agradat. Son dades, si més no, curioses i amb cert valor testimonial. Amb les seves llums i ombres és, sens cap dubte, un tros de la nostra pròpia història.


Que passeu, enmig de llibres, roses i petons, una molt grata i feliç DIADA DE SANT JORDI 2017 !!!


Molt bona Festa !!!!.

Una abraçada.


Fonts documentals.- A més de l'Hemeroteca del diari "LA VANGUARDIA" les imatges, fotografies, banderins i documents gràfics que il·lustren aquest treball i sobre els quals no s'indica la procedència, son del "Fons Documental del Clan Ós Gris". Moltes gràcies a tots per la inestimable i generosa col·laboració.


NOTES.-

1.- Algun dia tindrem de parlar en aquest Blog, amb la perspectiva que donen els anys, de les diferents organitzacions i potser “capelletes” que al llarg de la història ha tingut –i continua tenint- l’escoltisme a casa nostra. Una germanor mundial però, a la pràctica, una veritable sopa de lletres.

2.- Un d'aquets llocs de trobada era el Centro Cultural Santiago (vinculat a l' Assemblea Provincial de La Creu Roja) situat -aleshores- al carrer del Pi, número 11, de Barcelona.

3.- Mario Giménez Ruiz va morir, als 77 anys, a Barcelona el 23 de març de 1956; era Tinent Coronel d'Enginyers retirat, condecorat amb nombroses distincions com la de Cavaller de l'Ordre Civil d'Isabel la Catòlica, la Placa de Sant Hermenegildo, la Creu roja i blanca del Mèrit Militar i nombroses medalles aconseguides en accions de guerra al Marroc (Alhucemas, Agadir, Tetuan, Larache...). El juny de 1913 -després de la dimissió d'en Pere Rosselló, un dels introductors el 1911 de l'escoltisme a l'estat- en Mario Giménez, aleshores tinent de l'exèrcit destinat a Barcelona i practicant de diversos esports, va ser nomenat Cap de la Tropa dels Exploradores (Boy Scouts, com també se'ls anomenà a l'època) de Barcelona. El 19 de gener de 1915 pronuncià, amb motiu de l' entrega de trofeus d'una cursa de resistència en la qual els "boy scouts" hi havien participat, una conferència sobre la formació del jovent, l'escoltisme i la seva relació amb l'excursionisme al Centre Excursionista de Catalunya (Butlletí del CEC nº 240, gener 1915)Conferenciant i escriptor sobre temes d'arquitectura i enginyeria militar, l'any 1930 publicà un llibre sobre el Castell de Montjuic. En funció del seu càrrec com a militar tingué de participar, els darrers anys de la monarquia i durant la república, en diversos consells de guerra (entre els quals el que condemnà a mort als generals Manuel Goded i Álvaro Fernández Burriel, màxims caps a Barcelona de la revolta militar contra la República del juliol de 1936, fet pel qual -al final de la guerra civil, l'abril del 1939- va ser processat, jutjat i condemnat *). Va ser, fins als seus darrers dies, un membre actiu i reconegut dels Antics Exploradores a Barcelona i, en la mesura de les seves possibilitats, contribuí a perpetuar l'esperit i la continuïtat de l'associació que ell contribuí a fundar.
* Segons documenta en Jacint Merino Sanchez al seu llibre "Los militares se sublevan en Barcelona", els militars que van formar part del Consell de Guerra que va condemnar a mort als generals Goded i Fernández Burriel van ser jutjats, també en Consell de Guerra -procés sumarial 11.272- i condemnats. Però curiosament el propi general Franco, el 25 de setembre de 1939, commutà totes les penes de mort aplicades contra alguns dels imputats per penes de presó. El 1942 a diversos condemnats els va ser concedida la llibertat condicional i a partir de 1948, de forma progressiva, la resta d' encausats varen ser posats en llibertat condicional o vigilada. Posteriorment, familiars d'aquests militars, sol·licitaren l' indult a fi d'obtenir les compensacions econòmiques corresponents a pensions o retirs. Els continuats enfrontaments -molts d'ells públics i notoris- que sempre van existir entre Goded i Franco, sens dubte, van tenir molt a veure en aquesta “suau i feble” repressió contra aquets militars.  

4.- LA VANGUARDIA ESPAÑOLA del 18 d’octubre de 1974, página 11:
Firma de Asociaciones juveniles 
LOS EXPLORADORES («BOY-SCOUTS») OFICIALMENTE RECONOCIDOS POR LA DELEGACIÓN NACIONAL DE LA JUVENTUD
Madrid, 17. — A primera hora de esta tarde se ha celebrado en la Delegación Nacional de la Juventud el acto de la firma, a electos de funcionamiento como entidad colaboradora de la delegación Nacional de la Juventud, de la Asociación Juvenil Nacional de Exploradores de España (Boy-Scouts de España), cuyo alcance territorial comprende todo eI país. 
Asistieron al acto por parte de la Delegación Nacional de la Juventud el titular de ésta, don Manuel Valentín-Gamazo y de Cárdenas con varios directivos nacionales y por parte de la Asociación Nacional de Exploradores de España, su presidente don Cristóbal Colón, duque de Veragua, el jefe «scout» nacional, don Santiago Matas y el secretario nacional, don Carlos la Rosa Gene. 
Entre las misiones encomendadas a la Delegación Nacional de la Juventud, encauzadora y organizadora del desarrollo de las actividades propias de la mencionada asociación juvenil, se insertan las de facilitar su tramitación y registro, así como la de prestarle las licencias necesarias para su desenvolvimiento. 
En el acto de la firma el delegado nacional pronuncio unas palabras congratulándose de la integración de la asociación juvenil de Exploradores de España en la Delegación y recordó que muchos de los muchachos de esta asociación y los mandos de la misma provenían de los antiguos Exploradores de España, verdaderos pioneros en nuestro país de las actividades al aire libre, no solamente en España, sino en todo el mundo 
El duque de Veragua le contestó con otras palabras proclamando su satisfacción por la integración que acaba de llevarse a cabo con la firma del convenio. 
En la actualidad funcionan en España un total de 439 asociaciones juveniles a nivel provincial reconocidas por la Delegación Nacional de la Juventud y cerca de una veintena de ámbito nacional. En estas asociaciones se integran más de 60 000 jóvenes. 
Entre los fines de las aludidas asociaciónes generalmente de índole formativa en sus variadas vertientes, se cuentan los donativos de convivencia, promociones científicas, religiosas, sociales, deportivas, artísticas, premilitares, escolares, profesionales, investigadoras, etc. — (Resumen de agencias)

5.- L'1 de desembre d'aquest any 1977, l’ASDE, va rebre la qualificació “d’ entitat d’utilitat pública”, s'aprovaren els seus primers estatuts i quedà –formalment-, com associació autònoma, legalitzada. El 1978 les organitzacions escoltes de l’Estat espanyol reingressen com a país membre -amb el número 113- en la Conferència Mundial Scout, per mitjà de la Federación de Escultismo de Espanya, de la que en formaven part l’ASDE, el Moviment Scout Catòlic i la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge.

6.- Les "llunetes" -la "lluneta de terra"  i la "lluneta de mar"-, son unes construccions que s’introduïren al castell a mitjans del XVIII. Actuaven com baluards autònoms dotats de troneres per a l’artilleria i es van construir amb l’objectiu de consolidar les defenses del segon recinte. A l’interior s’hi allotjava un reduït destacament que les servia i també disposaven d'un petit polvorí per a l'artilleria. En una de les explanades que hi ha al costat de cadascuna d'elles, concretament en la de la "lluneta de mar", és on es va celebrar la Festa de Sant Jordi d'aquell any.