dijous, 18 de maig del 2017

CRIDA A LA 78ena SORTIDA XINO-XANO

CAMINADA FINS UN LLOC ÚNIC I ENTRANYABLE: PRAT DE CADÍ

Data.- Dijous 1 de juny de 2017

Tipus d’itinerari.-  Prat de Cadí és un extens prat situat a 1.826 m d'altitud, un meravellós reducte de pau sota les impressionants muralles de la cara nord del Cadí. Per a nosaltres te, a més, un interès sentimental afegit: era l’ indret preferit de la nostra enyorada companya Montserrat i on, d’una manera molt especial, la tindrem sempre present. Per això, en Carles, ens ha proposat d’anar-hi:“Hi vull tornar abans de que, pel pes dels anys i les cames ja no em creguin, ja no ho pugui fer...". Som molts els qui, tambè, ho pensem i hi estem d'acord. Anem-hi, doncs !!!.

Des del petit poblet d' Estana fins a Prat de Cadí, tenim una caminadeta –amb un cert desnivell- però molt agradable, d’uns 3,5 km (7 entre anar i tornar). Com que pugem i baixem pel mateix camí, tot i que l’objectiu és arribar fins a Prat de Cadí, aquells que ho desitgin poden aturar-se (i desfer camí) des de qualsevol dels punts del recorregut.

Estana, en primer terme -a la dreta- la parròquia romànica de Sant Climent
Després anirem a dinar a Martinet, per a tastar l' anomenada i reconeguda cuina de la Cerdanya.

Cliqueu al damunt de la imatge per a ampliar-la

Recorregut i dificultat.- La aproximació. Després de sortir del Túnel del Cadí, ja al costat cerdà, prendrem la N-260 direcció La Seu d'Urgell fins a Martinet. Un cop a Martinet agafarem la carretera LV-4055 en direcció a Montellà, però de seguida la deixarem a la dreta per una altra carretera estreta, que baixa a creuar el riu de Bastanist.  Deixarem, a l'esquerra, la carretera que va a Bastanist i, a la dreta, la que porta a Béixec. Després d'unes quantes llaçades per guanyar altitud arribarem a Estana (1.496 m d’alt). Continuarem, un cop al poble, per una curta i estreta pista –de fet el carrer principal-, deixant uns safareigs a la dreta, fins al coll de Pallers (1.495 m d’alt), on en un descampat que hi trobarem podrem deixar-hi els cotxes.
Si sortim de bon matí (sobre les 7h) de Barcelona, podem ser al coll de Pallers, per a començar-hi la caminada, a les 9h 30’.

Espai d'aparcament de vehicles al Coll de Pallers
Recorregut a peu: Coll de Pallers (1.495 m d’alt), rètols indicadors. Es deixa el GR 150 a la dreta —va al Querforadat— i es pren en sentit sud el sender del PR C-121, indicat amb franges blanques i grogues.

Pal amb senyalitzacions a Coll de Pallers
Primer, l’ itinerari va per una pista i de seguida pren un camí a la dreta que s'enfila per uns prats. Després entra en una pineda de pi roig, amb boixos i ginebrons. Més amunt transcorre per la carena del contrafort que forma la serra de Mataplana i on hi trobarem el coll de Reineres (1.703 m d’alt), a l'entrada del qual hi ha un portell de fusta per al bestiar (que hem de deixar tal i com el trobem).

El Cadí, amb el Puig de la Canal Baridana, des del Coll de Reineres
El camí passa al vessant de la vall del Quer i podem contemplar, a la dreta, l’impressionant relleu del Vulturó o Puig de la Canal Baridana (2.650 m d’alt), el cim més elevat del Cadí. La calcària paret nord d'aquesta serra es veu ja en una bona part de la seva extensió.
Un cop s'ha arribat, després d’una pujadeta, al collet Roig (1.787 m d’alt) el camí esdevé planer i travessa un vessant, de nou a la vall de Bastanist, ric en vegetació: pineda de pi negre amb avets, moixeres, bedolls, moixeres de guilla i nerets.

Collet Roig
S'enllaça amb una pista i arribem a la visió de Prat de Cadí (1.825 m d’alt). Cal aturar-se una bona estona per contemplar, si el temps ho permet, la magnífica praderia -envoltada de pins i avets- que té com a vigilant i protector les impressionants canals de la Serra del Cadí. Davant nostre, per damunt dels prats, entre les roques Verda i de l'Ordiguer, destaca la canal del Cristall –on, de fet, es dirigeix el PR C-121- fins al coll de la Canal del Cristall, a la carena del Cadí.

Prat de Cadí i les seves "canals", a finals de la primavera.

El retorn, de baixada, fins al coll de Pallers el farem desfent el mateix camí. Pensem que a les 13h podem estar, ja de nou, a Estana.

El recorregut, a peu, total de la caminada és de 7,6 km amb un desnivell acumulat de +/- 330 m, un temps total (pujar i baixar) –en funció de les “forces” de cadascú d’ entre 1h 30’ i 2h 30’. La dificultat, pel desnivell, la qualificaríem de mitjana-baixa.

Dinar.- El dinar el farem, a les 14h 30’, al restaurant La Coma, carretera N-260, dins el terme municipal de LLES DE CERDANYA, (direcció la Seu d’Urgell, a la sortida de Martinet)  tel. 973 51 51 76, http://restaurantlacoma.com/. Podeu veure’n més imatges i un llarg comentari a:
Restaurant La Coma a la N-260 a la sortida -direcció La Seu- de Martinet
Hi hem parlat per telèfon i ens han dit que, el dies feiners, fan un menú (5 primers plats i 6 segons, a triar-ne un de cada, postres, aigua i vi –IVA inclòs-) a 15,50 euros.

Equip necessari.- Cal portar l'entrepà i l'aigua que hom calculi pot necessitar per a l'esmorzar i la caminada. En Pep portarà la bota amb vi. Cal dur roba i calçat adequats al temps i recorregut. Barrets i cremes protectores per al sol o el fred i –si assenyala pluja- paraigües o capelina. I, aquells que els necessitin o desitgin, bastons.

Lloc i hora de trobada.-  Farem el recorregut en cotxes. Caldrà, doncs, anar confirmant uns dies abans –per telèfon o correu electrònic- els qui serem i amb els vehicles que hi anirem.  El lloc de trobada, dels de Barcelona, serà a les 7h del matí –per a fer l’”ascensió” quan encara el sol no sigui tant fort, tindrem de sortir d’hora-, puntuals, a Travessera de Gràcia/Llepant. Pel camí podem trobar-nos tots els cotxes, sobre les 8h 30’ del matí, un cop passat el pantà de la Baells i la població de Bagà, en una àrea de descans –amb bancs i taules- que hi ha a la dreta de l’autopista poc abans de l’entrada al túnel del Cadí. Després seguirem, ja tots junts, fins Estana.

Inscripcions.- Tots aquells que encara no heu confirmat la vostra assistència ho podeu fer, abans del vespre de dilluns 29 de maig, contestant al correu on anunciem l’excursió, trucant o escrivint un correu al Pep -el company que coordina aquesta sortida-, per a poder confirmar al restaurant el nombre de comensals que serem el dijous a dinar.

Una abraçada.

EL TEMPS D'EN JOAN MIQUEL

El proper dijous 1 de juny al Cadí tindrem el cel ennuvolat com a conseqüència de la cua de front fred que afectarà lleugerament a la vall dels Prats del Cadí.

A l’hora de pujar des d’Estana la humitat estarà al voltant del 75% i el vent molt fluix del nord arrossegarà els núvols baixos cap el Pedraforca, pel que és possible que aquests núvols es converteixin en boira per nosaltres. No s’espera pluja abans de les dues de la tarda (hora nostra), i quan aquesta arribi (si ho fa) serà força dèbil.

La temperatura al hora de pujar serà amb molta probabilitat de uns 17º, però s’espera un canvi de vent cap a les 10:00 que es posarà de sud, també fluix, però que produirà dos efectes quasi immediats: La baixada de la humitat relativa i l’augment de la temperatura. Tot això al nivell de la superfície dels vessants nord del Cadí.

L’explicació d’aquest canvi sobtat es troba en l’anomenat efecte “Föén”. El vent carregat d’humitat que bufa cap a la muntanya es veu empès a remuntar-la, la humitat condensa amb l’alçada, seca l’aire i baixa desprès per l’altre vessant sec i re-escalfat. Així a l’hora de baixar gaudirem d’una temperatura de uns 19º o més, i a l’hora de dinar al fons de la vall és molt possible que tinguem uns 25º.

Ah! i això també serà la raó per la qual pot ser que caiguin algunes gotes al voltant de les dues de la tarda. Aquella humitat condensada en alçada, potser es refredarà prou com per que formi gotes d'aigua i es precipitin a terra.

PERÒ A LO MILLOR (O PITJOR) NO L’ENCERTO.

Conclusió: Anem ben còmodes pel que fa a temperatures i portem impermeables, capellines o paraigües per si un cas.

La probabilitat d'aquest pronòstic és del 70%.

NO S’ADMETEN RECLAMACIONS
J.M
ACTUALITZACIÓ del pronòstic a les 18:00 del 31 de maig.

No hi ha masses variacions respecte del pronòstic que us vaig fer. Només caldria senyalar que el canvi de vent, no girarà cap a sud sinó cap a ponent, amb la qual cosa ja no es produirà l’efecte “Föén” i les temperatures ja no pujaran més enllà dels 15º. D’altra banda el risc de pluja queda pels prats de dalt i a l’hora de dinar a la vall és gairebé segur que no.

Les conclusions no canvien.

La probabilitat del pronòstic és del 90%.