diumenge, 11 de febrer del 2018

CRIDA A LA 83ena SORTIDA XINO-XANO

DEL CIM DEL TIBIDABO A SANT CUGAT DEL VALLÈS PER LA VALL DE GAUSAC

Data.- Dijous 15 de febrer del 2018.

Sant Adjutori
Tipus d’itinerari.-
Des del cim del Tibidabo (512 m), sostre del Parc Natural de la Serra de Collserola, donant l'esquena a la ciutat de Barcelona, es contempla la gran planura del Vallès emmarcada per les serralades de Montserrat, Sant Llorenç del Munt i el Montseny. Més a prop, als peus de la serra, destaquen el monestir i la població de Sant Cugat del Vallès, vers on es dirigeix l'itinerari que us proposem tot seguint la històrica vall de Gausac o de Sant Medir. Aquesta excursió és una variant de la que vàrem fer, el setembre del 2010 en la 9ena Xino-Xano. En aquella ocasió sortiren del Baixador de Vallvidrera i ens enfilarem fins dalt del Tibidabo passant per Vil·la Joana i el Coll de Gravat. Ara, quasi 7 anys després, farem la pujada en transports públics (funicular fins a Vallvidrera i microbús fins al cim del Tibidabo) i ens arribarem fins a Sant Cugat, pràcticament sempre en baixada, passant per una de les valls més belles i frondoses de tot Collserola: la vall de Gausac amb plàtans, freixes, avellaners, pins i, sobretot, alzines. Veurem, també, monuments carregats d’història i tradició, com l’església de Sant Medir i la Torre Negra o  de gairebé únics, com l’ermita rodona de Sant Adjutori i el Forn Ibèric que hi ha al seu costat. Ja arribant al final del nostre recorregut, passarem a tocar del Pi d’en Xandri vell i monumental arbre simbòlic de Sant Cugat.

Recorregut i dificultat.-

Aproximació: Un cop siguem a l’estació de “Peu de Funicular” (el tren hi arriba a les 8h 18’) agafarem el Funicular que ens puja fins a la vil·la de Vallvidrera (inclòs amb el mateix bitllet). A tocar de l’accés superior a l’estació hi ha la parada del bus 111 que va fins dalt del Tibidabo. Aquest bus, els dies feiners, passa cada 30’ i el que ens va be a nosaltres, passa per aquesta parada a les 8h 37’. En uns 10 o 15’ ens deixarà a la plaça que hi ha davant del temple del Tibidabo.

Recorregut a peu: La ruta comença dalt del cim del Tibidabo, concretament a la plaça que hi ha a l'entrada del parc d'atraccions.

0,00 km (512 m d’alt). Cim del Tibidabo. Se surt en direcció S baixant per la carretera de Vallvidrera al Tibidabo fins a arribar just abans del pàrquing del parc d'atraccions (km 0,26, 476 m, 0 h 03 min), on es gira a la dreta (NO) pel Camí de Cal Totxo. Se segueix pel carrer que, més endavant, passa a ser una pista forestal: el Camí de Sant Cugat (km 0,56, 459 m, 0 h 06 min). Es passa pel costat de can Tano.

1,17 km (462 m), 0 h 14 min. Cruïlla al coll de la Vinassa (pal indicador). Es deixa la pista i es gira a la dreta (N) per un corriol que descendeix. Només uns metres després, es troba una bifurcació: es pren el trencall de la dreta (E) fins a la carretera de Vallvidrera, just a sobre del coll de l'Erola o S’erola.

1,89 km (423 m), 0 h 23 min. Carretera de Vallvidrera (BV-1418). Cal seguir-la a l'esquerra (N) fins a desembocar en pocs metres a la carretera de Barcelona a Sant Cugat del Vallès (l'Arrabassada o BP-1417), que se segueix a la dreta (NE) en direcció a Barcelona.

2,34 km (396 m), 0 h 28 min. Un cop al coll de l'Erola, on hi ha Vista Rica, es gira a l'esquerra davallant per una pista en direcció NO.

2,86 km (378 m), 0 h 35 min. Bifurcació. Es deixa la pista per on s'anava i es gira a l'esquerra (SO) pel PR C-38. Es continua pel camí principal fins a arribar a una pista més ampla al fons de la vall.

5,21 km (228 m), 1 h 05 min. Pista ampla al costat del torrent de la Salamandra. Cal agafar-la a la dreta (N). De seguida, es deixa una pista que puja a l'esquerra i es continua cap al N pel fons del torrent fins a ascendir per una curta però forta rampa directament fins a l'ermita de Sant Medir.

Sant Medir
5,56 km (224 m), 1 h 10 min. Ermita de Sant Medir. Conta la tradició que, fugint sant Pacià de la persecució romana, passà per les terres on un camperol anomenat Medir sembrava faves. Darrere seu, els romans perseguidors preguntaren al pagès si havia vist passar el fugitiu, el qual els contestà que sí, que hi havia passat quan plantava les faves, que aleshores estaven miraculosament granades. Els romans, creient-se burlats, el mataren i prosseguiren fins a Sant Cugat, on també trobaren i mataren a Pacià, el bisbe de Barcelona. Cada 3 de març, diada del sant, s’hi celebra un popular aplec amb nombroses “colles” dels antics pobles del Pla de Barcelona, especialment de Gràcia, Sarrià i Sant Gervasi. L’ermita està documentada des del segle X i l’edifici actual -molt modificat- és d’estil romànic amb campanar de doble espadanya. Damunt el portal, de punt rodó, de la façana hi ha un relleu gòtic que representa la Santíssima Trinitat.

Es continua per la pista que surt en direcció NO, que, després de pujar un xic i tornar a baixar, segueix per la llera de la vall de Gausac cap al N.  Aquesta vall és la via natural que, des de molt antic, comunica Barcelona (l’antiga Barcino) amb Sant Cugat del Vallès (Castrum Octavianum) i  s’allarga fins Terrassa (Egara). Era una via romana molt concorreguda, potser anteriorment un camí ibèric i, després, medieval.

7,22 km (152 m), 1 h 32 min. Bifurcació (pal indicador). Es gira momentàniament a la dreta (E i després N) per un desviament que porta a l'ermita o església romànica rodona que, al s. X, era la parròquia de Santa Maria de Gausac, que en un principi estava consagrada a la Mare de Déu del Bosc i, més modernament, de Sant Adjutori (km 7,37, 160 m, 1 h 35 min). A prop, a 50 m cap al N, es pot contemplar un forn de ceràmica de tradició ibèrica, però d'època romana -segles II o I aC-, testimoni de l'intens poblament de la serralada, mostra evident del qual són també els abandonats cultius de can Borrell, on hi arribarem reprenent cap al N el camí que ressegueix la riera de Sant Medir.

Detall del Forn Ibèric

7,92 km (156 m), 1 h 43 min. Can Borrell, popular masia de més de 300 anys d’antiguitat convertida actualment en restaurant. Es dóna la volta a la casa i es tomba a la dreta (NE) per una pista, apta per a vehicles, que surt recte. Uns metres més avall (km 8,07, 153 m, 1 h 45 min), cal desviar-se a l'esquerra (NO; pal indicador) per una pista que duu a Sant Cugat.

9,80 km (110 m), 2 h 10 min. Després de travessar la riera, es deixa a la dreta (E) el monumental Pi d'en Xandri, de més de 230 anys, agredit per aconseguir el canvi de qualificació d'uns terrenys avui sortosament protegits. L'arbre avui està guarit i protegit per unes fortes estaques de fusta. Se segueix en direcció NO i, més endavant, també es deixa a l'esquerra (O) la majestuosa edificació pairal de la Torre Negra, construïda al segle XI però amb reformes i fortificacions del segle XV, envoltada de llegendes com la que diu que hi havia un túnel que comunicava amb el monestir de Sant Cugat. Poc després, ja es contempla la població de Sant Cugat del Vallès i les muralles que encerclen el monestir.
La Torre Negra

10,31 km (109 m), 2 h 20 min. Sant Cugat del Vallès, inici de la pista de Can Borrell (pal indicador). Fi de l'itinerari.

El recorregut total és, com podeu veure, d’uns 10, 5 km. Els desnivells acumulats son de +66 m i -460 m. El temps que estimem emprarem en fer tot el recorregut (amb pauses i aturades, esmorzar inclòs) pot ser d’unes 4h. La dificultat de la caminada, pràcticament tota ella en una continuada i suau baixada, la qualificaríem de mitjana-baixa.

Dinar.- El dinar el farem, a les 14h, al restaurant-braseria “La bolera” de la Baixada de l’Alba 20, tel. 93 674 16 75 de SANT CUGAT DEL VALLÈS  http://www.restaurantlabolera.com/ca .

Tenen carta però fan, entre d’altres, aquest menú per a grups:

•          Safata d'amanida verda
  •         Safata d'escalivada
  •          Safata de patates al caliu amb allioli
  •          Safata de carxofes a la brasa
  •          Pa torrat
  •          Safata de xai i botifarra
  •          Safata de patates fregides
  •          Safata de mongetes amb cansalada
  •          Beguda (vi de la casa, aigua i gasosa), postres de la casa i cafè
A un preu, per persona de 21, 75 euros.

Crec recordar (i les fotografies penso que així ho confirmen) que la darrera vegada que hi vam anar, quan la 9ena xino-xano, és el que vàrem dinar.

Equip necessari.- Cal portar l'entrepà i l'aigua que hom calculi pot necessitar per a l'esmorzar i la caminada. En Pep portarà la bota amb vi. Cal dur roba i calçat adequats al temps i recorregut. Barrets i cremes protectores per al sol o el fred i –si assenyala pluja- paraigües o capelina. I, els que en necessitin o en tinguin, els bastons.

Lloc i hora de trobada.- Vestíbul -que hi ha, més o menys, sota del Zuric- de l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de Plaça Catalunya (davant l’oficina d’atenció al client) a les 7h 45’. (Els qui hi anem amb els mateixos FGC us esperarem a la part de dins de les màquines de validació de bitllets -per aprofitar el viatge...-). Agafarem el tren de la línia S 2 (Sabadell) que surt a les 8h 04’  i arriba al Peu del Funicular (de Vallvidrera) a les 8h 18’ (tarja T-10) i el retorn el farem amb aquest mateix mitjà però des de l’estació de Sant Cugat (preu del bitllet, tarifa de pensionista: 2,65 euros).

Inscripcions.- Tots aquells que encara no heu confirmat la vostra assistència ho podeu fer, abans de darrera hora del dimarts 13 de febrer, contestant al correu on anunciem l’excursió, trucant o escrivint un correu a en Pep -el company que coordina aquesta sortida- per a poder confirmar, al llarg del matí de dimecres, al restaurant el nombre de comensals que serem el dijous a dinar.

Una abraçada.

EL TEMPS D'EN JOAN MIQUEL

Els mapes del temps pel dijous 15 indiquen que a l'àrea de Sant Cugat, i especialment a redós de la serra de Collcerola, la temperatura anirà des dels 4º a les set del matí (hora local) als 9º cap a les deu, i arribant als 14º a l'hora de dinar.
El dia es llevarà amb núvols alts dispersos amb forces estones de sol al matí que s'anirà cobrint cap a migdia. El vent serà inapreciable de ponent a nivell de superfície, però prou intens a les capes superiors, allà on es formen els núvols.

nullschool.net

Com es pot veure en aquest mapa les corrents en raig ens queden més al nord o més al sud, però tot i així seran considerables a 850 hPa que és l'alçada dels núvols. És a dir estarem entre dos fronts i com sempre tot depèn de si els cicles s'avancen o si es retarden.

La probabilitat d'aquest pronòstic és del 80%.

Conclusió: Aneu abrigats, que el fred és l'únic segur hores d'ara.