dimecres, 27 de gener del 2016

CRIDA A LA 65ena SORTIDA XINO-XANO

La Torre i el Turó d'Onofre Arnau

DE MATARÓ A SANT ANDREU DE LLAVANERES PEL TURÓ D’ONOFRE ARNAU

Data.- Dijous 4 de febrer del 2016.

Les Cases del Callao
Tipus d’itinerari.- La proposta que us presentem és una caminada de “mar i muntanya” per la costa i un dels turons més propers al mar de la Serralada Litoral. Passarem per platges, camps de conreu i ens enfilarem dalt del Turó d’Onofre Arnau (133 m d’alçada) on, si el temps ens hi acompanya, tindrem un bon panorama sobre les valls molt cultivades de l’interior, les rieres –de Sant Simó o de Valldeix, de Mata i de Llavaneres-, el litoral, les poblacions de Mataró i Sant Andreu de Llavaneres i del mar. Veurem, al llarg del recorregut, alguns elements del nostre patrimoni artístic, cultural i històric com les antigues casetes de pescadors conegudes com les Cases del Callao, l’ermita de Sant Simó (barroca del S XVI), el monument al “Camí del Nord” (GR-83) i la Torre de Mata o d’Onofre Arnau (S XV-XVI) gairebé a tocar del cim objectiu de l’excursió, el Turó d’Onofre Arnau, on hi ha una petita torre de vigilància d’incendis.

Ermita marinera de Sant Simó
Recorregut i dificultat.- Sortirem de l’estació de Rodalies Renfe de Mataró. Just davant hi ha una escultura de Mercuri (missatger dels deus) dedicada a l’impulsor del ferrocarril Barcelona-Mataró, Miquel Biada. Agafarem el Passeig Marítim on hi ha la platja del Varador. Passat l’edifici del Centre Natació Mataró, veurem les Cases del Callao –antigues casetes de pescadors-. Just al límit de la sorra de la platja del Callao, hi trobarem el monument al GR-83 “Camí del Nord”. Aquí comença aquest sender de gran recorregut que recorda el camí que seguiren, l’any 1939, molts catalans en el seu exili. El sender creua els Pirineus pel coll de Malrem a l’Albera per anar a acabar, després de 212 km, a Prats de Molló). Continuarem, entre palmeres, pel Parc Marítim seguint el GR-83 fins que creuarem l’antiga N-II per un pas inferior per agafar la Ronda de Juan d’Àustria que puja cap al N, paral•lela a la Riera de Sant Simó. Abans de continuar per la Ronda, visitarem l’ermita de Sant Simó (de l’any 1611 i amb una llarga tradició marinera) que es troba a menys de 100 m, a la nostra dreta, en l’extrem de l’antic camí ral. Portarem recorreguts, des de l’estació, uns 1,8 km.
Continuarem Ronda amunt (ara s’anomena de Cervantes) fins que 500 m més endavant, senyalitzat amb un pal indicador, trobarem el Camí de les Cinc Sènies (l’espai agrari de les Cinc Sènies és un parc periurbà d’unes 200ha, situat entre Mataró i Sant Andreu de Llavaneres, que ha mantingut els usos agrícoles tradicionals en una part d’un  territori molt urbanitzat. Caminarem amb camps de conreu a un costat i l’altre del camí. Poc després de passar una font, a la dreta, i un aqüeducte podrem veure clarament el Turó d’Onofre Arnau, el nostre objectiu, amb la característica torre de planta quadrada de la Mata o d’Onofre Arnau, uns metres a l’esquerra, sota del cim.
Vista vers l'interior, amb la Serra del Corredor, des del cim
 del Turó d'Onofre Arnau. En primer terme la Torre de Mata
El camí passarà la casa de Ca l’Isidre Pataler i després de dos trams curts de pista cimentada, el sender anirà a buscar el Torrent del Castell a través d’un bosc espès d’alzines, roures i canyissars. El recorregut que fins aquest punt haurem fet serà d’uns 4 km. El camí esdevindrà un corriol quan començarem a pujar el Turó d’ Onofre Arnau. Seguim el GR-83 arribarem, després d’un tram de pendent pronunciat, a un Planell marcat amb un pal indicador. En aquest punt deixarem el sender de gran recorregut que veníem seguint i prendrem, en una trifurcació, el camí de la dreta per enfilar la pujada al cim del turó. El sender passa a tocar de la Torre d’Onofre Arnau, també coneguda com a Torre de Mata que data dels segles XV-XVI i estava connectada a l’antic castell -ara pràcticament indistingible- que ocupava aquesta part del Turó (les restes que hi podem veure corresponen a l’antiga masia de Can Triter). Uns metres més amunt arribarem al capdamunt del Turó d’Onofre Arnau. Des de l'inici de la caminada haurem recorregut uns 5 km.
La baixada fins al lloc on dinarem (i desprès agafarem el tren), Sant Andreu de Llavaneres, la farem per un corriol poc fressat -en direcció sud-est- i que a mesura que anirem baixant es farà menys evident encara. Travessarem un camp de grans figueres de moro fins que anirem a parar, de nou, al Camí de les Cinc Sènies que havíem deixat enrere en agafar el trencall cap al Torrent del Castell (aquest camí s’anomena en aquest punt Camí de les Vinyes d’en Sumells). Creuarem, per un pont asfaltat, la carretera G 31-E (que passa paral•lela a la Riera de Mata) i continuarem entre hivernacles i camps de conreus fins a una bifurcació amb un abocador a mà dreta. Tombarem a la dreta i immediatament després a l’esquerra mentre caminem amb un mur a la nostra dreta. El camí anirà paral•lel a l’autovia C-32 durant 400m fins que la travessarem per un túnel. Serem al Camí de les Palmes de Sant Andreu de Llavaneres, que seguirem paral•lels a la C-32-, durant 500m, amb el Camp de golf de Llavaneres al nord (a la nostra esquerra). Quan arribarem al carrer Camí Pas del Pla el prendrem al nord (esquerra) fins que arribem a la Riera de Llavaneres. En aquest punt ja portarem recorreguts uns 8 km. Per a creuar la riera ens caldrà pujant 100m al nord (esquera) fins a trobar un pont (sense pas de vianants). Seguirem cap al sud pel Passeig de la Riera, un camí de terra que baixa pel costat d’aquesta, fins a creuar-la de nou per un pont que hi ha a l’alçada del carrer Garbí. En cinc minuts més arribarem a l’Avinguda Sant Andreu (Carretera BV-5033) on, al nº 49, hi ha el restaurant Can Pere Joan. Des del lloc on hem començat la caminada haurem fet uns 9,5 km.
Hem descrit, potser amb excessiu detall, el recorregut per que tots i totes us pugueu fer una idea de la dificultat o no (i l’ interès) de l’excursió.
Resumint: El recorregut total, d’estació a estació, serà d’uns 10 km. El desnivells acumulats (pràcticament la pujada i baixada del Turó d’Onofre Arnau) es de +/- 180 m. I el temps que calculem emprarem per a fer el recorregut (sense pauses ni aturades) és d’unes 2h 30’. La dificultat la valorem com de mitjana-baixa o fàcil.

L'itinerari, en color verd, des de l'estació de Mataró a l'estació de Sant Andreu de Llavaneres
Dinar.- Tenim encomanat lloc per a dinar, a les 14h 15’, al restaurant “Can Pere Joan” de l’Avinguda Sant Andreu (carretera BV-5033), 49 de SANT ANDREU DE LLAVANERES el telèfon és 937 92 69 02 i podeu veure, també aquest enllaç:

Can Pere Joan
Equip necessari.- Cal portar l'entrepà i l'aigua que hom calculi pot necessitar per a l'esmorzar i la caminada. En Llorenç, l’Antonio i en Zac –si poden venir- portaran “les gotes”, en Pep la bota amb vi, l'Elena I. les olives i en Joan –el nostre socorrista- la farmaciola.
No cal dir -i més si, com sembla, el fred es va animant- que cal dur roba d’abrigar (barrets, “buffs” o tapaboques tubulars, guants, bufandes o -fins i tot- alguna manta… he,he...); calçat adequat al temps i recorregut i crema protectora del sol i del fred, per a la pell i els llavis i –si assenyala pluja- paraigües o capelina. I, aquells que els necessitin o ho desitgin, els bastons.

Lloc i hora de trobada.- El viatge el farem amb el tren de Rodalies-Renfe de la línia R1 que surt de la Plaça de Catalunya a les 8h 40’ i arriba a Mataró a les 9h 22’. L’hora de trobada serà doncs, sota del rellotge de davant les taquilles de Rodalies-Renfe, de l’estació de Plaça de Catalunya, a les 8h 25’. Recordeu portar, aquells que la tingueu, la “Tarja Daurada de Renfe” per al descompte.

Inscripcions.- Tots aquells que encara no heu confirmat la vostra assistència ho podeu fer, fins a darrera hora del dimarts 2 de febrer, contestant al correu on anunciem l’excursió, trucant o escrivint un correu a en Pep -el company que, amb el suport d’en Joan Miquel, en Jaume i algun company més, coordina aquesta sortida- més que rés per tal de poder confirmar al restaurant (dimecres al matí) el nombre de comensals que serem, el dijous, a dinar.

Una abraçada.

EL TEMPS D'EN JOAN MIQUEL

PRONÒSTIC PER LA 65ena XXR

Per aquest dijous, els mapes de pressió apunten que tindrem un potent anticicló centrat pràcticament a sobre nostre. Per tant el que cal esperar és que lluirà el sol a partir de les 10 – 11,  s’espera poc vent que anirà animant-se i girant de mestral  a primera hora del matí fins a acabar en garbí de 10 nusos (força 3).

La temperatura començarà a 11ºC a les 6 del matí i augmentarà lentament fins els 13º a les quatre de la tarda, no hi haurà inversió tèrmica real però li faltarà poc, cosa que podrà enterbolir la visibilitat.

El dia abans haurà passat la cua d’un front fred que possiblement haurà deixat restes d’inestabilitat, i és la puntualitat o no d’aquest front el que finalment regularà la presència de núvols i per tant la lluentor del sol a l’hora prevista.

Una cosa és quasi segura: No passarem tant de fred com a la Xino xano del Turó de l’Home.