dilluns, 27 de març del 2017

CRIDA A LA 77ena SORTIDA XINO-XANO

Salt del Molí de Salgueda, amb les passeres de blocs de formigó.

VISITA ALS MILLORS SALTS D’AIGUA I “POSTALS” PRIMAVERALS DEL VIDRANÈS I EL BISAURA

Data.- Dijous 6 d’abril de 2017

Tipus d’itinerari.- Tothom identifica la comarca d’Osona com una gran plana: la plana de Vic. I no els manca raó. Però sovint simplificar ens pot portar –com és el cas- a l’error: també hi ha una Osona muntanyenca. I és on nosaltres, en aquesta ocasió, anirem. Hi anirem ara, a la primavera, quan esdevé un paradís humit, verd i exuberant. No us oblideu les eines de retratar: màquina, tableta o mòbil..., tot en aquestes terres sembla fet per la foto, per a transformar-ho en postals. Els prats on pasturen plàcidament vaques i ovelles, els paisatges rurals amb poblets, masies i racons de gran bellesa, les muntanyes i els boscos, els salts, ponts i torrents... tot, tot i tot –paisatge, natura i patrimoni- pot ser transformat en imatges de postal.

El Cavaller de Vidrà, gran i antiga masia barroca
 de l'any 1787, casa pairal dels Vila d'Abadal

Salt del Molí de Salgueda
La sortida que, en aquesta ocasió, us proposem consta de dues parts: la primera, que farem un cop haguem esmorzat al bonic poble de Vidrà, transcorre pel Vidranès -una comarca natural, a la capçalera del riu Ges, envoltada de muntanyes i al vèrtex d'unió de les comarques d'Osona, la Garrotxa i el Ripollès-, ens portarà a visitar el primer salt important que origina el riu Ges en el seu descens cap el Ter, el salt del Molí de Salgueda –d’uns 20 m d’alt- on també tindrem l’oportunitat de veure-hi un bonic pont. El retorn fins a Vidrà el podrem fer desfent el camí d’anada o bé, travessant el riu per unes passeres de formigó, fent un recorregut circular pel mig d’una fageda.

Roure monumental de la Creu de l'Arç a Vidrà

Salt del Mir
Un cop retornats, agafarem els cotxes i anirem fins a Santa Mª de Besora a dinar.
A primera hora de la tarda, havent dinat, tornarem a reprendre la carretera que va a Vidrà. Al cap d'1,5 km ens desviarem cap a la important pagesia del Mir casa de turisme rural i on hi ha l'hostal la Cabanya del Mir –en la proximitat de la qual hi intentarem aparcar els cotxes-. Des d’aquest punt farem la segona part de la sortida, ja de ple al Bisaura, una subcomarca muntanyenca entre el Lluçanès, el Ripollès i Osona que emmarca la vall del riu Ges. El mot Bisaura, d’origen Basc, BASSA-URI-A te un significat ben clar: “ciutat del bosc”. A peu, ens arribarem fins al salt del Mir situat en un pintoresc fondal -inhòspit i encisador- on les aigües de la riera de la Foradada es despengen formant una cascada d’uns 25 m d’altura. Prop del salt, hi trobarem tres edificacions gairebé enrunades d’antics molins fariners.
Retornats als cotxes donarem per acabada la sortida.
Desfarem el camí fins a Santa Mª i Sant Quirze de Besora i, un cop a la C-17, cadascú pendrà el camí de casa seva.

Restes d'un dels molins propers al Salt d'en Mir

Recorregut i dificultat.- La aproximació fins a Vidrà la farem en cotxes. Sortirem de Barcelona, per la C-17, i anirem fins la sortida 81 (Sant Quirze de Besora, sud) una mica més amunt de Vic. Travessarem Sant Quirze i agafarem la BV-5227 que, passant per Santa Mª de Besora, ens portarà fins al nucli històric de Vidrà on, al parking que hi ha prop de la parròquia i l’ajuntament, hi aparcarem els vehicles.

Zona d'aparcament al nucli històric de Vidrà

Cliqueu damunt la imatge per ampliar-la
Recorreguts a peu.- Matí.- Primera part: Salt i pont del Molí de Salgueda. Un cop aparcats els cotxes a Vidrà, ens dirigirem al poliesportiu davant del qual, a la dreta -gairebé al costat de la gran masia del Cavaller-, hi trobarem un cartell que indica el camí del Salt del Molí. De baixada passarem pel costat de la depuradora municipal. A continuació trobarem una cruïlla de camins (10’). Ens desviarem pel que va cap a la nostra esquerra –un rètol ho indica- passarem entre boixos, pins i faigs. El sender és estret i pedregós però de bon caminar. Al cap de  20’ des de l’inici, a l’alçada d’una torre elèctrica, trobem una nova cruïlla de camins. Seguirem el de la dreta que, en un parell de giragonses, baixa considerablement fins al riu Ges. El darrer tram és més dificultos i humit -trobarem dos senders, els dos porten al pont, agafarem el de l'esquerra ja que la baixada és més progresiva-. Un cop al pont romànic de Salgueda, en un bonic entorn, el travessarem i girarem a la dreta. Uns metres després, trobarem una bifurcació –el camí de l’esquerra porta a Can Salgueda- agafem el més estret, que baixa a la dreta, fins a un mirador des d'on es pot veure la part superior del Salt del Molí -cal ser prudents doncs no hi ha cap mena de protecció-. Continuant, el sender ens portarà a baix del salt (35’). Abans d’arribar-hi trobarem, a la dreta, les restes de l’antic molí. Per tornar, podem fer-ho per on hem vingut (el desnivell a superar és baix –uns 100 m- però, tot i així, a la tornada la pujada es nota) o continuar tot fent una ruta circular que ens portarà, de nou, a Vidrà. Si fem el circular, hem de travessar el Ges per les passeres de formigó i seguir el sender marcat que trobem després del petit afluent -la riera del Rec del Bac del Coll-. El camí s’enfila pel mig d’una fageda fins arribar dalt, on trobarem una pista. És l’antic camí ral que porta fins a Sant Pere de Torelló pel Forat Micó –el congost per on el Ges travessa la Serra de Bellmunt- el prendrem cap a la dreta (hi ha un indicador) i ens portarà fins a Vidrà. Al cap de 7 km i unes 3h de camí des de l’inici de la caminada arribarem a Vidrà.
El recorregut, a peu, total d'aquesta primera part de l’excursió  (al pont i Salt del Molí de Salgueda) si es va i torna pel mateix camí és d’uns 3 km, uns desnivells de 100 m i un temps –sense pauses ni aturades- de 1h 15’. Si es fa el recorregut circular, retornant per la fageda, son 7 km, uns desnivells de 160 m i un temps de 3h. La dificultat és, en el recorregut curt, baixa i en el llarg, mitjana-baixa.

Pont romànic del Molí de Salgueda

Cliqueu damunt la imatge per ampliar-la
Tarda.- Segona part: Salt i molins (runes) del Mir. Un cop a la Casa i Cabanya del Mir agafarem la pista forestal en descens que va al Salt del Mir. La pista està indicada amb els senyals blancs i vermells del GR 151. Després d’unes giragonses arribaren (en 25’) a la riera de la Foradada que travessarem còmodament per una passarel·la de fusta. Deixarem a l’esquerra el GR 151, que continua en direcció al santuari de Bellmunt, el camí començarà a baixar suaument cap al fons de la gorja. Les edificacions principals del molí estan a la dreta del camí. Un cop a la riera, el Salt del Mir és a la dreta en un indret digne de conèixer i contemplar. Haurem tardat uns 30 minuts des de la Cabanya del Mir i un recorregut d’uns 1,5 km. El retorn el farem desfent el camí per on hem vingut.
En aquesta segona part de l'excursió (Salt i molins del Mir), anant i tornant pel mateix camí,  el recorregut és d’uns 3 km, uns desnivells acumulats de 60 m, un temps –sense pauses ni aturades- d’ 1 hora i un grau de dificultat baix.

Passera, sobre la Riera de la Foradada, al Salt d'en Mir

En total, a la sortida, els qui facin el recorregut llarg caminaran uns 10 (7+3) km, superat uns desnivells acumulats de 220 m i emprat un temps (sense pauses ni aturades) de 4h, amb un nivell de dificultat mitjà-baix. Els qui hagin triat el recorregut curt, faran en total 6 (3+3) km, superat uns desnivells acumulats de 160 m, emprant un temps de 2h 15’ i un grau de dificultat baix.

Dinar.- El dinar el farem, un cop acabada la primera part de la sortida, -puntuals, doncs a la tarda tenim la segona part de l'excursió- a les 14h, al restaurant "Els Bufadors” Passeig Pla de Teia (de fet és la carretera que travessa el poble) nº 38 de SANTA MARIA DE BESORA; telèfon 938 529 118; ttps://www.facebook.com/Els-Bufadors-335697833220784/?fref=ts. Tenen un menú els dies feiners -5 primers i 6 segons plats a escollir-ne un de cada, pa, vi i aigua- a 10,50 euros, amb IVA inclòs.

Restaurant "Els Bufadors" de Santa Mª de Besora

Equip necessari.- Cal portar l'entrepà i l'aigua que hom calculi pot necessitar per a l'esmorzar. En Pep portarà la bota amb vi.
Cal dur roba i calçat adequats al temps i recorregut. Barrets i cremes protectores per al sol o el fred i –si assenyala pluja- paraigües o capelina. I, aquells que els necessitin o desitgin, bastons. En Joan portarà la farmaciola. No estarà de més, en aquesta ocasió -per a donar seguretat en les passeres-, portar uns metres de "cordino"... pensem-hi (si algú en te, si us plau, que ho digui al inscriure's i els porti)

Lloc i hora de trobada.-  Farem el recorregut d'aproximació en cotxes. Caldrà, doncs, anar confirmant uns dies abans –per telèfon o correu electrònic- els qui serem i amb els vehicles que hi anirem.  Com que, en aquesta sortida tenim l’excursió més llarga al matí, per a poder visitar l’altre salt per la tarda -tenim de dinar d’hora- ens caldrà, doncs, matinar una mica. El lloc de trobada, dels de Barcelona, serà a les 7h 15’ –puntuals- a Travessera de Gràcia/Llepant i la concentració dels diferents vehicles a VIDRÀ sobre les 9h 15’ a la zona d’aparcament que hi ha la carretera a tocar a la plaça de l’església parroquial.

Inscripcions.- Tots aquells que encara no heu confirmat la vostra assistència ho podeu fer, abans del vespre de dilluns 3 d’abril 2017, contestant al correu on anunciem l’excursió, trucant o escrivint un correu a en Josep Mª -el company que coordina aquesta sortida-, per a poder confirmar al restaurant el nombre de comensals que serem el dijous a dinar.

Una abraçada.

EL TEMPS D'EN JOAN MIQUEL

A una setmana vista els mapes, indiquen que el proper dijous 6, al Vidranès tindrem una temperatura en superfície de 8º – 9º i una pressió atmosfèrica de 1016 hPa la qual cosa combinada amb vent fluix, predominantment del sud que aportarà una humitat relativa del 70% ens donarà com a resultat nuvolositat abundant que al matí pot suposar un risc de pluja fina amb una probabilitat del 10% i/o una probabilitat de boires matinals del 15%.

El pronòstic no és massa clar per ara degut a una situació de pantà baromètric que pot variar molt en les pròximes hores. Us tindré informats.

Pantà baromètric. Aquesta ondulació de les isòbares de 1020 i 1019 fan pensar en una possible baixa relativa .

ACTUALITZACIÓ del dilluns 3 d'abril

Em complau de dir-vos que pel sabem ara, el dijous 6 gaudireu del que en diem "bon temps". Els núvols es retiraran i el sol lluirà a partir de les vuit del matí i ja no es retirarà fins la posta.
Això si, la temperatura serà més freda del que us deia en el pronòstic anterior, del ordre de 6º a 7º i no té pinta de augmenti per la insolació, però d'altra banda la humitat relativa serà del 54% al 59%, molt més seca del pronosticat. Per tant, tot i el fred, el confort serà considerable.
La probabilitat d'aquest pronòstic és del 70%. De moment.

Faré una altra actualització el dia abans.

ACTUALITZACIÓ del dimecres 5 d'abril

Com podeu veure, demà entre Sta. Maria de Besora i Vidrà farà un temps assolejat, més fred al matí del que us vaig pronosticar però mercès a la insolació, al poc vent i la molt baixa humitat relativa, la temperatura pujarà fins als 17º a l'hora de dinar.

Conclusió: Barrets, gorres i ombrel·les (o potser pamel·les) i sobre tot aigua ja que la baixa humitat deshidrata molt ràpid.