dimecres, 2 d’agost del 2017

CRÒNICA D’UNA ESCAPADA PER MAR

AFECCIONS

No tenim la foto de la sortida, aquesta és de l'any passat, però el 30 devia ser semblant.
Aquesta història arrenca la passada setmana en que rebo l’encàrrec d’en Pepeluí per que li faci un pronòstic dels vents en el canal de les illes des de Premià de Mar a Pollença.
I mira que ja ho adverteixo en tots els meus pronòstics,
NO S’ADMETEN RECLAMACIONS,
us dic. Però ni així, ja se sap allò de que els amics ho són perquè confiem els uns en els altres, però perdoneu-me, de vegades feu un gra massa i m’encolomeu una responsabilitat que no em correspon. No em correspon però que m’omple de satisfacció i autoestima, que no va malament.

Així que em poso a treballar i el dissabte 29 li envio per correu electrònic un quadre de possibles sortides de la travessa que es proposaven fer la Tito i ell, tenint en compte el vent que es trobarien al sortir de Premià i en els diferents punts de pas de la teòrica travessa a una mitjana de 5 nusos. Acompanyant al quadre li faig la reflexió de que el millor seria sortir el dilluns al matí per anar menys cenyit al vent i tenir-lo més aprofitable.
El dissabte 29 vaig enviar una previsió de mar en el canal i vaig arribar a la conclusió que potser fora més convenient sortir el diumenge però després de dinar per no trobar tanta mar de fons que és molt desagradable. La resposta va ser que ja tenia el veler carregat i que sortiria cap les dotze. (Em va recordar el Capità de Master and Commander, “...demà amb la plenamar amollarem amarres...”) és a dir, va decidir el que li va sortir del barret.

EL MAR ÉS UNA DROGA MOLT ADDICTIVA

(Del Quadern de bitàcola del Josep Lluís a bordo del Roselen).

Sortida de Premia 30 de Juliol 12:00 rumb 155 amb mar de fondo i vent de 11,5 de cenyida , degut a la incomoditat prefereixo navegar a motor, " si la barqueta es tomba mare no tingues por ", paro motor 19:00 i major + gènova caic a estribord rumb 190, velocitat 4,5. 5,5 nusos, llavors... la lambada, la conga, etcètera, a les 02:00 trec velàmens  i poso el  motor amb major,  rumb al 125, a les 03:20 trec motor poso major i gènova i a ballar un altre cop, rumba, xa-xa-xa i apa tornem-hi!!, ja no puc ni aguantar-me els pets, posar-se dret a la banyera es d'allò més impossible i jo no tinc mes reserva d’idees, és per això que, “ALE A JODERSE”, però el tossut d'en Pepeluí dona l'última i recull pam a pam la gènova, tríma la major, amolla el back stay i... "esto es una maravilla".
Tot el demés no val la pena , mes que tot per que JO ja no era mes que una persona esgotada.
PERÒ SEGUIRÉ NAVEGANT I APRENENT D'ALLÒ QUE LES DIFICULTATS ET FAN QUE ET SUPERIS.

Aquest vídeo només és a velocitat normal al principi i al final tota la part central és càmera lenta per poder apreciar el moviment del vaixell i les onades, cal imaginar-se tota la seqüència en marxa normal per adonar-se de la dificultat.
Truites de Biodramina prescrites.

Vaig seguir amb curiositat la derrota (no us espanteu al mar de la ruta s'en diu així) a través de la xarxa puix que el Roselen està equipat d’un aparell de seguiment anomenat AIS i que diferents programes poden presentar en els nostres ordinadors. Els vaig seguir de tant en tant fins que va ser l’hora de anar a dormir.

www.marinetrafic.com
A l’endemà, un cop d’ull ben donat al monitor em va dir que estaven a unes 12 milles del cap de Formentor (el més nord occidental de la illa de Mallorca) i veient en pantalla que la badia de Pollença estava ple com un ou vaig enviar un WhatsApp confiant que ja estarien en cobertura.

[8:54 31/07/2017] Juanmi:
Bon dia navegants.
Veig que ja esteu quasi a la vista del cap de Formentor.
Ja li teniu el peu al coll.
Jóse, si estàs cansat faries bé de fondejar en la cala Figuera que és just abans de passar el cap. Hi han dos velers fondejats i hi ha encara molt lloc.
Ho dic perquè a Pollença està pleníssim i la Badia està com la rambla, de vaixells fondejats.

Però una hora després el Pepeluí em truca per veu per dir-me que ja havien superat Formentor i que li busqués els números de telèfon dels ports de Pollença i de Alcúdia, perquè hi havia tanta gent a la badia que el canal 9 (normal de comunicació amb els clubs nàutics) estava col·lapsat. Sant Google va fer la seva feina habitual i li vaig poder respondre ràpidament.

Llavors em tombo cap a la pantalla per comprendre el per què de no haver-los situat ja a la badia i comprovo estorat que els programes localitzadors no saben res d’ells!! Els hi poso un altre WA.

[10:05 31/07/2017] Juanmi:
Vigila que el Marine Trafic diu que no te resposta del vostre AIS des de fa 3h i 8min.
I ni el Vessel Finder ni el Localizatodo no saben res de vosaltres.
Potser s'ha espatllat.

www.vesselfinder.com

Finalment el programa Vessel Finder respon amb notícies que serien preocupants si no fos que ja havia parlat amb ells.

[10:06 31/07/2017] Pepeluí:
MB anem a Alcúdia ja tenim amarra

[10:07 31/07/2017] Juanmi:
Molt bé! 🏁🏁🏁🏆🏆🏆🏆

[10:18 31/07/2017] Juanmi:
Jóse, insisteixo en lo del AIS, el Vessel Finder diu que no té notícies del barco des de avui a les 04:51 UTC 😱 😱 😱 (Horror)

[10:20 31/07/2017] Pepeluí:

Val ja ho miraré quan estigui amarrat, “toi exo una braga”.

Quasi vint i quatre hores després d’haver sortit, amarraven a Alcudiamar que és com és diu la marina esportiva del port de Alcudia.
Fotut o no en Josep Lluís va acomplir el seu repte. Navegar en solitari des de Premià a Mallorca. Ara em direu, que la Tito no hi anava? Si que hi era al vaixell, però totes les feines de navegació inclosa la vigília van recaure en el nostre company.
Un cop amarrats encara va tenir forces per trametre fotos pel mòbil i això és el vàrem rebre en el xat del Clan.

Tito, que seria en el restaurant! Que no estava bo?

En canvi al doblar el cap de Formentor, com es nota que ja et senties salva i estalvia!
Que gaudiu molt aquesta setmana a ses Illes. 😘😘

[22:10 31/07/2017] Pepeluí: Ja no queda però això es la recompensa a el que em passat la meva dona i jo. Ella  ha tingut molta confiança amb mi ja que tot el camí , singladura , ha confiat amb allò que jo feia.
Ara un bon sopar que s'ho mereix.

[22:16 31/07/2017] Juanmi: Ah! Doncs si que estava bo. Aparentment si més no.
🤗🤗🤗

Links:

www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4757868/mmsi:205406930/vessel:ROSELEN

www.vesselfinder.com/es

Bones vacances Tito i Pepeluí!

Fotos: Elena Soler, Josep Lluís Lirola i J.M. Cortés

1. Felicitats, Tito i Josep Lluís, pel viatge.

Per la iniciativa, l’entusiasme i el valor que mostreu en fer-lo... sou, també, uns intrèpids navegats !!!

Gaudiu força, però –de tant en tant- descanseu que també mereixeu uns dies de vacances!!!

Felicitats, així mateix, a en Joan Miquel pel suport que –des de terra- els dones i per la crònica.

Confio que, desprès d’aquesta ressenya inicial, ens continuareu –des d’aquí i des d’allà- mantenint al corrent de l’”escapada” fins el tranquil retorn al port de Premià.

Bona estada, amics, a terra, bona mar, bons tiberis,... salut i fins la tornada.

Continuarem, companys, amatents a les vostres notícies.

Una molt forta abraçada, valents !!!