divendres, 25 de gener del 2019

Convocatòria de la 93ena sortida Xino Xano

Lleugera caminada per la riera de la Golarda o de Marfà al Moianès.

Com que som gent pacífica i no ens agrada cridar, tot i que últimament no ens falten motius, us avisem en veu baixa que el proper dia 7 de febrer hem preparat una excursió a Monistrol de Calders.

Ruta circular al nord de Monistrol de Calders en la que gaudirem del bosc, apreciarem la seva biodiversitat i veurem les curioses formacions rocoses que la riera ha anat modelant amb el pas dels mil·lenis.

Es tracta d’una sortida agradable i planera pels voltants de Monistrol de Calders que ens permetrà arribar-nos als Gorgs Blaus una mena de meandres de la riera que l’aigua ha anat gravant a la pedra. Baixarem fins a tocar la riera per veure’ls en un altre dimensió, però no ens banyarem perquè de ben segur l’aigua estarà molt a prop dels zero graus.

Monistrol de Calders és un municipi de 665 habitants situat en un extrem de la comarca del Moianès a cavall del Bages i del Vallès Occidental. La riera pren el nom inicialment de Marfà perquè passa per les terres d’aquella masia i de la Golarda perquè després ho fa per la masia de la Golobarda. Com que ambdues estan actualment desaparegudes i a fi de no menysprear ningú, ara té els dos noms.

En el camí passarem per les Dutxes (resclosa de la Païssa), per varies cabanes de pedra seca que feren d’aixoplug dels vinyataires al seu tros on ara hi ha boscos de pi, roures i altres espècies de ribera.

Itinerari en cotxe.- Procedirem per Travessera fins Cartagena, pujant pel costat del Hospital de Sant Pau. Al arribar a Rda. del Guinardó girarem a la dreta per seguir la ronda que va canviant de nom successivament, Ramón Albó, Arnau d'Oms, Rio de Janeiro fins que a l'alçada de la caserna de bombers i el Corte Inglés girarem a la dreta per Garrofers i baixar fins la Meridiana.
Un cop a Meridiana sempre pel carril de l'esquerra a fi d'agafar el Bus-Vao que ens portarà directament a la C-58 després de superar Cerdanyola i Ripollet. Continuarem per la 58 fins la sortida 12 on seguirem les indicacions de Sabadell Nord per agafar la C-58C i a l'alçada de Can Oriach (Sabadell Nord) trobarem la carretera de Matadepera BV-1248. Després de Matadepera seguim cap a Mura per la BV-1221, passat Mura hi ha una carretera estreta a la dreta que senyala Monistrol de Calders Granera i que ens porta fins la B-124. Aquí girem a l'esquerra per tirar cap a Monistrol. A 4,7 quilòmetres i ja sortint de Monistrol veurem un pont que diu Riera de la Golarda i abans del pont un carrer a la dreta que seguint-lo fins al cementiri trobarem un lloc per aparcar.

Itinerari a peu.- Sortirem d'un lloc habilitat com a aparcament prop del cementiri municipal per baixar cap a la carretera per on hem vingut i després de passar un pont sobre la riera prendrem tot seguit un camí a la dreta que ens endinsa per una zona d'horts i s'enfila poc a poc en el marge dret de la riera cap a el Serrat dels Ametllers domini de l'impressionant masia de la Païssa. Passem pels vorals de la finca sempre a la vista de la riera però no veurem la masia fins que no tornem per l'altra vora de la riera que l'albirarem en la distància.

En un revolt del camí veurem els Gorgs Blaus i després una Balma on deixarem el camí per acostar-nos a la riba. Recuperat el corriol, encara pujarem pel marge esquerra de la riera fins que arribem a un gual de tub en ciment, anomenat Palanca de la Coma que permet a una pista passar a l'altra banda de la riera, per arribar al llogarret del mateix nom.

Des d'aquí, tornarem pel marge esquerra tot seguint el GR3 durant 3 quilòmetres per una pista de terra ample i en bon estat que puja lleugerament i que ens permetrà encara veure un cop més els Gorgs i en acabar el recorregut la resclosa de la Païssa poc abans de recuperar els cotxes.

Aquesta és la ruta de Wikilog que conté el "track" amb les seves coordenades per representar el camí en els GPS o el mòbil.

D'acord amb Wikilog i el meu podòmetre en la excursió d'avui de prova el recorregut és de 6,21 Km i el desnivell de 97 m. Realment fàcil. La MG i jo l'hem fet en 2 h i 49 min gairebé sense parades perquè feia fred.
Segurament la farem en 3 hores i mitja comptant amb el esmorzar.

El dinar.- El farem a les 14 h a l'antiga Fonda Rubell C. de la Vinya, 6. Lloc de bon menjar conegut des dels temps de Kubala on el Barça de llavors venia sovint a jalar. El menú de diari és de tres plats a 15 € tot inclòs excepte els cafès. Es surt rodolant.

www.rubell.es

Equip necessari.- Cal portar l'entrepà i l'aigua que hom calculi pot necessitar per a l'esmorzar i la caminada. Cal dur roba i calçat adequats al temps i recorregut. Barrets i cremes protectores per al fred o el sol  i –si assenyala pluja- paraigües o capelina. I, els que en necessitin i en tinguin, els bastons.

Lloc i hora de trobada.- Farem el recorregut d'aproximació, d’anada i tornada de l’excursió i el dinar, en cotxes. Caldrà, doncs, anar confirmant uns dies abans –per telèfon o correu electrònic- els qui serem i amb els vehicles que hi anirem. El lloc inicial de trobada i sortida, de Barcelona, serà el mateix dijous 7 de febrer, a les 7h 45' (puntuals), a Travessera de Gràcia/Llepant.

Inscripcions.- Tots aquells que encara no heu confirmat la vostra assistència ho podeu fer abans del vespre del dilluns 4 de febrer, contestant al correu on anunciem l’excursió, trucant o escrivint un correu a en Joan Miquel que sóc qui coordina aquesta sortida i així poder confirmar el dimarts, al restaurant, el nombre de comensals que serem el dijous a dinar.

Fins dijous 7,
Salut que no ens falti!

Joan Miquel

EL TEMPS D'EN JOAN MIQUEL

La creu que veieu al mapa de núvols correspon a les coordenades de Monistrol de Calders
Els mapes del temps de que disposo, a una setmana vista, indiquen que el proper dijous 7 de febrer a Monistrol de Calders gaudirem d’un temps força agradable. Si no s’esguerra l’atmosfera, el cel es llevarà amb núvols alts amb un grau de cobertura de entre 5 i 20% i és força probable que cap a migdia estigui completament lliure de núvols.

La situació general serà que la península ibèrica estarà sota la influència de l’anticicló de les Açores que barrarà el pas als aires de dos baixes profundes situades al Atlàntic nord.

Amb aquesta situació, el més probable és que hi hagi una brisa de ponent de no més de 9 km/h que donat que caminarem per gorges i boscos, no notarem en absolut. I la temperatura serà de 13º – 14º.

Vist des d’avui, podem tenir un bon auguri. Caldrà veure la evolució dels fronts, que no es poden veure fins un parell de dies d’antubi.

Conclusió: Caldrà anar abrigats per la dita temperatura, però a capes ceballudes i anar-se desempallegant a mida de que l'escalfor interna ens ho vagi aconsellant... Ah, i portar capelines per si un cas, que mai se sap.